cirkulationspumper

Skal have skiftet tre cirkulationspumper (gulvvarme) i huset. Det er to UPS 25-40 og en UPE 25-60. Kan jeg skifte dem til tre Alpha 2 25-60? 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan du godt , men hvorfor skifte dem , de er vel ikke alle slidt op
men hvorfor 3 pumper , normalt er det nok med 1 pumpe til at trække det hele hvis anlægget er lavet rigtigt
mange gange giver det flere problemer at have flere pumper på , end det vil ved bare en pumpe
Nej det er ikke slidt op, men jeg har fået et rigtigt godt tilbud på tre Alpha 2 25-60, og så jeg kan spare noget strøm også.
Jeg har tre pumper til gulvvarme: Den ene sidder i laden ved træpillefyret. Så sidder der en i stueetagen og snart også en på første. Det har ikke været muligt at koble første og stuen sammen.

Men tror du ikke 25-60 bliver en smule overdimensioneret og hvad sker der ved det?
problemt med om at de er for store , er ikke større end at du bare skruer dem ned til at køre et tak langsommere
Der sker intet ved at bruge 25-60 istedet for 25-40
de tilpasser jo sig selv til forbruget
Ja men er er 25-60 ikke en overdimensioneret pumpe ifht til 25-40??
Er det ikke dyrere i brug hvis pumper er overdimensioneret eller gælder det kun de gamle pumper?
Annonce
Jeg har hørt fra to VVS'er at de har haft problemer alpha2 pumpen på en elektronisk gulvvarme regulering. Det skyldes tilsynladende at elektronikken i pumpen, som regulere vil komme i problemer med gulvvarmens reguleringssystem. Derimod så anbefalede de pumpen hvis man havde radiator eller gulvvarme med thermostater i hvert enkelte rum (uafhængig af ekstern elektronisk styring).

Umiddelbart så virker det som om de har ret da Danfoss endnu ikke har skiftet Grundfos pumpen ud i deres pumpeshunt til Alpha2, så der må være noget om snakken.

Det ville være trist at købe den pumpe her og du ikke får brug for "AUTO ADAPT" funktionen og istedet skal køre på fuld knald, så får du intet ud af de spare-funktioner den har.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Tak. Hmm, det lyder mærkeligt. Det må vi have undersøgt nærmere. Er der andre som har har prøvet eller hørt dette.

Det kan selvfølgelig også være det bare er munddiarré :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Min gulvarmestyring er elektronisk, dvs. der sidder en trådløs termostat i hvert rum, samt en elektronisk styreenhed ved fordeleren og pumpen. Ingen radiatorer eller solvarme. Jeg forstår bare ikke hvorfor pumpen skulle køre hele tiden, den kører vel kun når der bliver bedt om det af af styreenheden??
jonama, ja det ville jeg umiddelbart også mene, men pumpen er som sagt elektronisk og det betyder at du har mulighed for at vælge automatisk styring eller nogle forindstillet hastigheder. Det der så ikke giver helt mening er at jeg sidder og kigger i et katalog fra 2009/06, hvor danfoss har indført Alpha2 pumpen i deres sortiment, dog er den ikke dukket op på deres webkatalog endnu. Det virker lidt mistænksomt :-)

http://hiti.danfoss.com/PCMPDF/FHM-Cx_VDULF301.pdf

FHM-C7/C8/C9

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis