Kan man klage over forkert BBR areal?

Hej.

Sagen er den, at min kæreste og jeg for to et halvt år siden købte et hus gennem en EDC mægler og med tilhørende ejerskifte forsikring osv.

i annoncen var det opgivet at huset skulle være med 113m2 beboelse uden udnyttet tagetage og med kælder på 30m2 som jo heller ikke tæller med.

Har så netop renovereret tagetagen og fik i den anledning målt den lange side af huset som var 9,5m indvendigt, og da huset langt fra er kvadratisk, kan det langt fra være 113kvm i stueplan.

fandt tilstands rapporten og den sagde også 113kvm, samt BBR sedlen fra kommunen.

kan man klage over dette, eller er det bare ærgeligt?

Mvh Christian

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mener det måles udvendigt!! prøv at tage de udvendige mål og regn arealet ud fra det!
(er ikke 100% sikker)

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)
 

det bliver stadig aldrig i nærheden af 113kvm når huset er et rektangel og den længste side udv er 10m har ikke målt, men vil skyde den korte side til ml 7-7,5 m udv. det er o ikke andet en ca 70-75kvm plus en tilbygning på 15kvm altså mangler jeg 23-28kvm ca.

der er godt nok 30kvm første sal, men den er ikke opgivet som udnyttet og bliver det aldrig pga loftshøjden.

Mvh Christian

hmm... underligt!! prøv tekniskforvaltning ved kommunen! de kan evt. forklare eller give dig ret!

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)
 

BBR er, efter min mening, et beskæftigelsesprojekt. Oplysningerne er ikke 1/2 potte p** værd....
Hvis du mener der er fejl i BBR-meddelelsen, kan du få BBR-meddelelsen rettet. jubiiii.....
Det kommer bl.a. an på om opmålingen er foretaget ud fra nye eller gamle regler.
det er altid udvendig sokkelmål der bruges
og er din 1 sal ikke medtaget i bbr registreringen , har du vel fået en byggetilladelse før du er startet på at renovere den , ellers er det en ulovlig renovering du har lavet
de rum der ER registreret til beboelse må du gerne renovere uden at søge om det , alle andre rum , skal der søges om tilladelse til
Annonce
90 % af de bbr meddeleser der findes i danmark, er helt forkerte. Alle oplysninger stammer fra gamle ejere, osv. Stol aldrig på det.

Mvh Thomas Hansen

der skal ikke søges om tilladelse til noget som har status af hems

men det var nu ikke spørgsmålet, for selvfølgelig kan jeg ikke søge om tilladelse til noget der aldrig kan blive godkendt pga lofthøjden, den kan jeg jo ikke lige lave om på.
Men det man må jo også indrette sin kælder som en lejlighed, man må bare ikke bo der, gæster må gerne overnatte der, men helt ærligt, der er satme mange der har soveværelse/værelse i kælderen på små huse.
det samme gælder med ens loft!

nå men det er da noget hø, fandt ud af selve huset er 86kvm og 15 kvm tilbygning (udvendigt målt), så der mangler heldigvis ikke så meget som eg troede, så det kan nok ikke betale sig at gøre ret meget ud af alligevel.

Mvh Christian

århnej - når du nu kender det korrekte areal så klapper fælden jo
"BBR- data der ikke er i overensstemmelse med de faktiske forhold skal indberettes til kommunen – Undladelse kan medføre bøde på 5000 kr." www.bbr.dk
sådan noget jøhl

Mvh Christian

Hej

Det er enhver bygningsejers pligt at sørge for at BBR-oplysninger er korrekte, og det står man faktisk til ansvar for i en salgssituation.

Ejendomsmægleren er også ansvarlig hvis fejlen er åbenlys, og af en vis betydende størrelse.
Der er faktisk faldet flere domme mod ejendomsmæglere i sådanne sager.

Den bygningssagkyndige skal/må ikke opmåle bygningen, så han klarer nok frisag, hvis fejlen ikke er meget åbenlys.

Hvis du bevisligt har lidt et tab (evt. ved gensalg), har du et erstatningskrav mod enten sælger eller ejendomsmægler.

Bygninger opmåles på udvendigt murværk i grundplan.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis