Afslibede gulve er 'for glatte'

Hej

Vi har fået slebet vores gulve hvorefter de er blevet behandlet med en 2 komponent lak.

Resultatet er bare flot. Gulvene har virkelig fået et flot udseende og er blevet modstandsdygtigt over for alt, selv kattes opkast.

Problemet er bare at de er blevet meget glatte. Man skal virkelig være meget opmærksom på at man ikke går og falder, hvilket faktisk er sket et par gange.

Nogen her som ved hvordan man kan få lidt struktur i gulvet uden at skulle i gang med en ny afslibning?
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er da ganske normalt at nylakerede gulve er som et spejl, hvor man på strømpesokker kan løbe på "skøjter"
Og der er ikke ret meget andet at gøre end at vænne sig til det, gulvsliberen har udført et flot stykke arbejde, som i kan være fuldt ud tilfredse med.

V.h.  Håndværkeren
Så kunne godt jeg tænke mig at vide hvad man skal gøre for, at de flader man lakerer ikke bliver spejlglatte som zeed beskriver. Jeg skal til at lakere trinene (som ikke er slebet endnu) på min trappe ment en klar glans 10 vandbaseret lak.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tjah hvis du ikke ønsker de skal være blanke = lettere rengøring. Så skal du bruge en mat interiør lak på alkyd base, den trænger ned i træet og lukker af for vand og snavs. Den skal fortyndes ca. 10 %, du skal derefter slibe med meget fint sandpapir.

V.h.  Håndværkeren
Bliver trinene meget glatte hvis jeg benytter den jeg har på vandbasis? Den hedder Flügger natural wood. Det er en glans 10 ultramat gulvlak. Jeg valgte den på vandbasis  fordi jeg fik at vide i butikken at det er nemmere at bruge en på vandbasis en en på alkydbasis.

Vandbaserede lakker har ikke samme evne til at trække ned i træet som på terpentin eller fortynder basis. For hvad sker der når det er vand, jo det er længere om at tørre op, d.v.s. det virker tørt på overfladen men er vådt lige under den første krilimilimeter.
Hvor terpentin og fortynder fordamper og holder overfladen åben ind til det er tørt nede fra og opefter i laget.
Vandbaseret maling og lak har intet at gøre på træværk, det er noget en sur malermester engang opfandt for at få mere arbejde, tror jeg
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@Håndværkeren: Jeg kan høre du ikke er meget for lak på vandbasis Hvilke praktiske ulemper har det da i forhold til alkyd lak? Holder det dårligt eller hvad er problemet med det som du ser det?
i stedet for en lak, har du/i så overvejet sæbebehandling ? mht trappetrin
det er da noget af det flotteste og mest praktiske man kan behandle et gulv med

http://www.lyrk.dk
Er blevet anbefalet et produkt der hedder AntiSkrid (www.antiskrid.dk) af kommunen i forbindelse med noget renovering til ældre mennesker. I dette tilfælde et badeværelse, men du kan jo evt. chekke om det også kan bruges til dit formål (specielt trapper var det måske en ide ikke at skvatte ned af). Det skulle være testet og dokumenteret af SBi. Vi har ikke selv nået at bruge det endnu, men det er da et forsøg værd. Vi prøver det af i denne uge.
Naveren: Jeg kunne godt lave et par prøver med både lak og sæbe og se hvordan det ser ud
Jeg har nogle rester af den egebordplade trinene er lavet af. Hvordan skal den sæbeblandingen laves og hvor mange behandlinger skal trappen have?
Skrevet af Carsten Murer på 05 jul 2009 12:28
@Håndværkeren: Jeg kan høre du ikke er meget for lak på vandbasis Hvilke praktiske ulemper har det da i forhold til alkyd lak? Holder det dårligt eller hvad er problemet med det som du ser det?


Ulempen ved noget på vandbase der skal på en træ eller porøs overflade, er den tid det tager for vandet et komme væk, som jeg skriver har det ofte den ulempe at overfladen lukker før al vandet er ude, hvor terpentin og fortynder holder overfladen åben ind til det er fordampet.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også