Dykkere/stifter

Har netop erhvervet mig en DeWalt DC608K som benytter sig af  dykkere/stifter med en diameter på 1,2 mm. - Jeg har ikke andvendt sådan et stykke værktøj før.
Kan se fætter Harald har en masse af disse og jeg vil hører om nogle har erfarring med disse, er kvaliteten ok. Eller skal jeg gå efter dem de har hos Carl-Ras som er 3-4 gange så dyr?

Harald har nogle de kalder rustfri og dem hos Carl-ras er el-galvaniseret. jeg skal både bruge det til indfatninger, fejelister og udendørs underbeklædning ved udhæng.

Havde tænkt mig at bruge 20mm til fejelister, 32mm til indfatninger og 50 mm til underbekldning.


 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ved nærmere gennemsyn, så har jeg slet ikke bemærket at stk. antallet kun var 1000 hos Harald og 5000 hos Carl-Ras, så prisforskellen eller mangel på samme er intet eksisterende

 

Jeg gætter på at det er disse du har set på hos harald. 99,50kr. 1000 stk. 25mm.
Og disse fra carl ras. 318,75kr. 5000 stk 25mm.

Men det er som at sammenligne en Lada og en BMW.
Disse er samme kvalitet fra Harald. 79,50kr. 5000 stk. 25mm.

Til dit udhæng bør du bruge rustfri, de andre vil ruste efter noget tid.
Men til indendørs er de blanke/el-galv helt fine.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ok, troede de el-galv kunne bruges udendørs også, men så er prisen jo bedre hos Harald - hvilket jo er fint hvis kvaliteten er ok.

 

til underbeklædningen skal du bruge dykkere der er 1,6 mm, det er lovkrav. du risikere at det falder ned.
bedste eksempel er fra vestjylland hvor en mand havde skudt rustikloft op med 1,2 mm dykkere, efter 2-måneder faldt loftet ned, han havde hængt en ph lampe op i det. og det dækkede forsikringen ikke, fordi det ikke var korrekt udført arbejde.
DERFOR BRUG 1,6 mm

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Læs lige hvad jeg skriver, det er udendørs underbeklædning som består af lette fyrtræsbrædder (har ikke fastlagt mig 100%), som intet skal hænge i - tror godt jeg tør banke dem fast med 1,2 mm stifter.

 

Annonce
hej Robert

Du har da muligvis ret - skal ikke kunne sige det. Er dog meget nysgerrig efter hvilken lov, der er tale om? Håber du kan hjælpe da loven jo må indeholde en masse anden information omkring befæstigelse....
jeg har ledt og ledt. men jeg kan ikke finde noget lovgivning om emnet.

jeg arbejder selv i byggemarked og ved sådan nogenlunde hvad jeg snakker om.

dc 608 bruger f18 stifter, de er velegnet til lister og gerigter osv.

det der stærkt anbefales at bruge og er lovgivet om, er f16, de er 1,6 mm lofter og underbeklædning.

problemet ved at bruge ligenetop f18 til udendørsbeklædning og underbeklædning, opstår når træet bare tørre en lille smule og trækker sig samme, så holder 1,2 mm bare ikke nok. dette vil medføre at træet falder ned.
Jeg fortæller blot dette for at hjælpe jer derude, i håbet om at i ikke skal lave arbejdet om.

på linket nedenunder kan i se hvad hvilke pistoler anbefales til.
http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/trykluftvaerktoej/dykker-stiftpistoler/


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

ups forresten. jeg tvivler faktisk på at f16 dykkere kan holder underbeklædning fast. da træet er noget mere levende end rustiklofter, hvor man normalt bruger f16 dykkere.
Jeg vil foreslå at bruge en beklædningspistol (se link), så er du sikker.

http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/trykluftvaerktoej/soempistoler/tromlepistoltjepmx-50/

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

nok fordi der ikke er nogen lovgivning på området  De forskellige byggeanvisninger angiver nogle skrue/søm dimensioner der skal overholdes hvis man vil leve op til reglerne på området og det er da naturligvis anbefales værdigt at gøre dette. Det sker dog ikke altid - for man render jo ikke rundt med byggeanvisninger på pladsen - der bliver beslutningerne oftest truffet udfra erfaringer fra tidligere opgaver og kollegaer.

Men lige præcis når det kommer til sømning af udhæng tvivler jeg på der er nogle anvisninger. Hvis der er, kommer de fra leverandøren og dem gør man da klogt i at følge.
hvad med 98mm ringsøm kan de ik holde det
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis