Dykkere/stifter

Har netop erhvervet mig en DeWalt DC608K som benytter sig af  dykkere/stifter med en diameter på 1,2 mm. - Jeg har ikke andvendt sådan et stykke værktøj før.
Kan se fætter Harald har en masse af disse og jeg vil hører om nogle har erfarring med disse, er kvaliteten ok. Eller skal jeg gå efter dem de har hos Carl-Ras som er 3-4 gange så dyr?

Harald har nogle de kalder rustfri og dem hos Carl-ras er el-galvaniseret. jeg skal både bruge det til indfatninger, fejelister og udendørs underbeklædning ved udhæng.

Havde tænkt mig at bruge 20mm til fejelister, 32mm til indfatninger og 50 mm til underbekldning.


 

Har netop erhvervet mig en DeWalt DC608K som... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jo uden problemer.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

til gerichter, fodpaneler, underlister osv skal der bruges 1,6 mm dykkere. Det eneste stifter er til er, skyggelister og sandlister/fejelister og andre helt små lister.

Underlisterne falder ikke ned med 1,6 mm dykkere. Brug rustfri udendørs

http://www.lyrk.dk
Harald Nyborgs rustfri stifter er IKKE rustfri.
Det er typisk kinastål, hvor både nickel og Molybdenum mangler totalt.
Har selv købt dem til hvidt plankeværk, som næste forår var fuld af røde rustpletter hvor stifterne sad.
Nu har jeg pillet plankeværket ned og trukket alle stifterne ud, og monteret det igen.
Jeg har leveret tilbage og fortalt dem at de ikke er rustfri, og at det er træls at man skal bruge så meget tid på at lave arbejdet om.
De fortsætter dog med at sælge dem, er åbenbart ligeglade.

Jensen

Nu er det godt nok en gammel tråd, men jeg vil give dig ret i at der sælges alt for meget som påstås at være rustfri.

Jeg har lige skulle købe en lampe (som gave) og der stod også at den var rustfri, men min magenet sidder fast på overfladen, og så har jeg lært at det IKKE er rustfri. 

Feks laver Herstal bestik, i rustfri, hvor igen magnettesten får dem til at fejle, ikke kun knive, hvor det er mere i orden at bladet er jern, da det ellers kan være svært at slibe, men også skeer og gafler...

Det er sørgeligt at man skal gå rundt med en magenet, når man er på indkøb. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nu hedder det jo egentlig rustfast, og er slagstiften i pistolen sort jern, kan det være nok til at starte rust. Lige som når man bruger en "sort" skruetrækker i rustfri skruer, så kan de også ruste.

Jeg har et par pakker af de rustfri stifter, fra HM er de er ikke magnetiske. Men der findes jo mange kvaliteter af rustfri, og ikke alt er lige godt. (men jeg tror da gerne det er noget skrammel, jeg har kun brugt lidt inden dørs) Jeg havde egentlig tænkt på at bruge dem til rustik loft, men det dur de jo ikke til, da de er for tynde.

Rustfrit kan godt være magnetisk, og stadig være en fin kvalitet, men det er nok undtagelsen der bekræfter reglen.

Jeg renoverede engang nogle pumper, der kørte i saltvand, her var akslerne rustfri og magnetiske, men de rustede ikke.

Jeg har også nogle stykke rundstål i rustfri, der er magnetisk, og stadig fin kvalitet.

Annonce

Ok det var jeg ikke klar over.

Jeg har dog en lampe, der er lavet af et partronhylster (messing) og den står på en "fod" der er lavet af flange. Den er magnetist, men den ruster ikke, jeg troede bare det var fordi den jo lever en beskyttet tilværelse på et bord i stuen   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er helt korrekt at "rigtig" rustfri eller rustfast eller hvad man vælger at kalde det, sagtens kan være magnetisk. Det er også rigtigt at rust kan "vandre" fra slagstiften, hvis den er lavet af sort stål.
Jeg kan bare konstatere at i HN stifter er chrome indholdet omkring 10%, og Ni og Mo ligger begge under 0,5%. Det er langt fra rustfri.
Bolte leveres oftest i A2 eller A4 kvalitet, som modsvarer AISI 304 og AISI 316.
Den svageste af disse (A2) som ikke er syrefast, skal have mellem 18 - 20% Chrome, og mellem 8 - 10,5% Nickel.
Molybdenum er altid godt og der skal være mellem 2 - 3% i A4 /(316), og hvor også Nickel indholdet være 10 - 14%.
Så disse er ikke i nårheden af at være rustfri.

Jensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis