dampspærre?



Hej

Nu står jeg og skal igang med samme projekt som på billedet, men hvorfor han han lagt en dampspærre under rionet? det gør jeg ikke.
Jeg ligger grus, flamingo, rionet, pexrør og så støber jeg. SÅ ligger jeg en dampspærre på betonen fordi jeg skal have trægulv på...
Det er ikke for at hænge nogen ud jeg lige bruger billedet, jeg skal bare være sikkert på jeg laver det korrekt.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke helt sikker, men det kunne være en radon spærre.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

tror ik det er et radonspær, men kan det være han skulle have klinker på ?
Et radon spær smider du på for at undgå optrængen af radon gasser fra undergrunden, man ligger den vel typisk før isoleringen.
hvorfor lægge den på hvis han skal have klinker? Men ellers er min fremgangsmåde rigtig nok????

Jeg spørg kun for at blive klogere.

kan det være et glidelag?
Ja din fremgangsmåde er rigtig nok. Husk 10-20 mm kantisolering.
Radonspærren er klaret ved min. 100 mm beton og derefter et lag pap over samling ved fundament/terrændæk.
Annonce
jeg laver kantisolering ja jeg ligger som sagt ikke pap men en dampspærre ovenpå beton, (en foam med plastik på den ene side).

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Den "dampspærrre" er uødvendig.

Benyttes der radonspærre, lægges den kun i kanterne.
Den plastik beskytter mod at beton løber ned mellem polystyrol pladerne og lave en "kuldebro"
det udførte arbejde er pænt at se til, det kan du ikke klager over.
skal du have sluttet en solfanger til gulvvarmen. ?
Niels

Vi har lavet samme konstruktion til vores gulv med den tanke at vi skulle have klinker på. Men vi er nu kommet på andre tanker og vælger trægulv istedet.

Men tænker så over om denne spærre vi har under betonen pludselig vil give et problem, når vi nu også ligger en oven på betonen i forbindelse med trægulvet?

Har prøvet at finde noget på dette ved Sundolitt og Rockwools websider, men uden held. Er der nogen der kan assistere om det vil danne noget fugt ved at "lukke" betonen inden med en spærre på begge sider?

DaPrince skrev den 06-08-2017 11:31:01

Vi har lavet samme konstruktion til vores gulv med den tanke at vi skulle have klinker på. Men vi er nu kommet på andre tanker og vælger trægulv istedet.

Men tænker så over om denne spærre vi har under betonen pludselig vil give et problem, når vi nu også ligger en oven på betonen i forbindelse med trægulvet?

Har prøvet at finde noget på dette ved Sundolitt og Rockwools websider, men uden held. Er der nogen der kan assistere om det vil danne noget fugt ved at "lukke" betonen inden med en spærre på begge sider?

 Jeg er ikke verdens mest erfarne bygherrer, men alle håndværkere jeg har spurgt har sagt det er et stort no-go at lave det på den måde.

Eventuelt fugt som er fanget imellem dine 2 damp/fugtspærre har ingen steder at gå hen. Man kan så snakke om det er nødvendigt med en fugtspærre oven over betonen når man har en nedenunder, men diverse erfaringer viser at der går mange år før denne kan undværes ved nystøbt beton desværre :/


Henrik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis