el installation - forskellig antal amp på samme kabel

Hej !

Er der nogen, der har godt indblik i Stærkstrøms Reglementet ?  
Er tilladt at have forskellig antal amp i de forskellige ledninger i samme kabel - eksempelvis  2x 16 amp og 1 x 10 amp? Ledningerne er selvfølgelig 2,5 kvd !

På forhånd tak

Ling Ping
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil tro du godt kan, fordi når du har et 2,5 kvd så kører du jo med 16 amp sikring.
Og så det vel ikke skadeligt at have 10 amp i en af dem, men jeg ved ikke om du er lovligt.
ni hao ling ping

først vil jeg sige at stærkstrøms regulativet siger man IKKE selv må pille ved el-forsyningen. man må faktisk kun skifte ganske få ting. som en lampe, evt en stikkontakt ikke andet.

Men strømmæssig er der ikke noget ivejen for at der kan være en 5 leder med h.h.v. 16A 13A 10A foran.
Men det er ikke hensigtsmæssig at lave. træk du hellere et extra kabel. 
og så bør jeg skrive :
husk at ringe til elektrikkeren for at få det sluttet til.
hvis der opstår en brand fordi du selv har pillet ved elkabler kan du få problemer med forsikringen, eller hvis huset bliver solgt og en sådan fejl opdages skal sælger betale for en gennemgang af hele installationen.

Niels
Jeg er 95% sikker på, det ikke er lovligt at have forskellige grupper i samme kabel, da man så kan risikere at have strøm på, selvom man har afbrudt en gruppe.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

et seriøst godt spørgsmål. Jeg kan ikke forestille mig at du må have flere grupper til at forsyne samme kabel uden alt muligt mærkligt. endvidere kunne jeg godt forestille mig at man lovligt kunne have en 10, 13 og 16A sikring i samme 3 fasede sikrings gruppe. det skal dog være mærket tydligt op og være fumle sikret, så man ikke kan kommer til at jokke en 16A sikring i hullet til 10 A sikringen. en tytan 2 4 polet afbryder ville være velegnet hvis det altså ikke var fordi at den er totalt over kill.
http://www.servodan.dk/Forms/Download.aspx?fileid=%7BE6A15EBC-AF88-453B-8AFF-9B550CBE13A9%7D&filename=

Jacob
Annonce
Skrevet af lingping på 02 jul 2009 21:36
Hej !

Er der nogen, der har godt indblik i Stærkstrøms Reglementet ?  
Er tilladt at have forskellig antal amp i de forskellige ledninger i samme kabel - eksempelvis  2x 16 amp og 1 x 10 amp? Ledningerne er selvfølgelig 2,5 kvd !

På forhånd tak

Ling Ping
Hvis det er fra 4pol hoved afbryder kan jeg ikke se noget u-lovligt i det,men hvorfor mindre sikring ?

Du må gerne have såvel flere grupper i samme kabel som forskellige sikringer foran de enkelte ledere.
Hej Boss !
 
Sagen er i sin enkelthed, at jeg har et 4-polet kabel fra tavlen til værksted. De to a 16 amp går til svejseværk og så vil jeg gerne have en 10 amp til en stikkontakt. Jeg bryder mig ikke om at have 16 amp i en almindelig stikkontakt 1 Derfor - men det ville også undre mig hvis jeg fik det problem stukket ud ! Tak for interessen !!

Ling Ping
Tak for svaret Steinaa - jeg får fat en trikker !![script removed]
Hvorfor ikke bare løse problemet med en undertavle, f.eks. en stikkontakttavle ala denne, så har du ikke 16A foran dine ønskede stikkontakter.

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis