el installation - forskellig antal amp på samme kabel

Hej !

Er der nogen, der har godt indblik i Stærkstrøms Reglementet ?  
Er tilladt at have forskellig antal amp i de forskellige ledninger i samme kabel - eksempelvis  2x 16 amp og 1 x 10 amp? Ledningerne er selvfølgelig 2,5 kvd !

På forhånd tak

Ling Ping
Hej ! Er der nogen, der har godt indblik i... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den meget tekniske forklaring på en automatsioring er at kortalutningsstrømmen skal være større end magnetudløseren på automatsikringen, som Jesperhus skrev skal den være 100 A ( ca. mellem 70-100A) og er den stort set altid, du skal Meget langt ud i installationen eller have meget lange kabler for at komme derunder.
De kabler man bruger i boliger er ofte små kabler (1,5-2,5 mm2) disse kabler har meget større inpedans(modstande) end større kabler, dette medfører samtidigt at den samlede modstand bliver høj. nu højere modstand nu mindre kortslutningsstrøm.
alt det her vil så sige at det er fuldstændigt ligemeget at regne noget ud i en bolig.

aut. el arbejde til tiden

el-installatøren: Først skriver du at du skal meget langt ud i installationen før problemerne opstår. Derefter skriver du at i boliger bruger man "små" kabler hvori modstanden er meget stor og kortslutningsniveauet derfor bliver lavt og til sidst konkluderer du at det intet betyder i boliger?!?
ja du har ret, delvist forkert konklution af mig. det korte er bare at i boligen har du kun korte kabler og kommer derfor aldrig ned på så lav en kortslutning. beklager forviringen.
en ekstra lille bemærkning er at der i fællesregulativet står at man kan regne med at ik,min er 5* stikledningens sikring eks 35*5= 175A så i boliger skal der ikke beregnes noget under normale forhold ik, max 6 kA

Den ikmin der er opgivet i Fællesregulativet er udelukkende til at beskytte dit forsyningskabel. Den fortæller INTET om de afgående kredse.

Du skriver at der kun er "korte" kabler. Ja, men når kortslutningen først skal igennem stikledningen og derefter gruppeledningen skal der godt nok heller ikke mange meter kabel til før niveauet er så lavt at det går hen og bliver et problem.

For eksemplets skyld kan jeg nævne en sag jeg sidder med pt. 20m forsyningskabel på 10kvd og 30m gruppeledning på 1,5 kvd; her er niveauet under 100A dvs. der kan end ikke anvendes en 10A automatsikring (med mindre man anvender B-karakteristik). Jeg skal gerne medgive at kablerne muligvis er længere end i mange installationer, men jeg mener så absolut ikke at det er utænkeligt i en boliginstalllation.
utænkeligt, nah måske ikke. men Meget sjældent at dette jo så er tilfælde, og din net impedans er jo sikkert også højere end normalt. men i boliger kender eller har jeg ikke hørt om nogen der laver dimensionering af gruppekablerne, selvom man måske burde

Meget sjældent med 20 meter stikledning og 30 meter gruppeledning?

Kortslutningsniveauet er kun problematisk (kan være) ved automatsikringer, så det er ikke dimensionering af gruppeledninger der er interessant - det er automatsikringer kontra smeltesikringer.

Hvilket min erfaring siger mig desværre er et overset kapitel hos mange af landets elinstallatører der ser bort fra (eller ikke er klar over) de forbehold der skal tages ved anvendelse af automatsikringer - det er jo til syvende og sidst brandfare vi snakker om.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis