el installation - forskellig antal amp på samme kabel

Hej !

Er der nogen, der har godt indblik i Stærkstrøms Reglementet ?  
Er tilladt at have forskellig antal amp i de forskellige ledninger i samme kabel - eksempelvis  2x 16 amp og 1 x 10 amp? Ledningerne er selvfølgelig 2,5 kvd !

På forhånd tak

Ling Ping
Hej ! Er der nogen, der har godt indblik i... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En 4-modulstavle koster 50 kr i HaraldNyborg. Deri sætter du (din elektrikker) 2 stk 13A automatsikringer a 30 kr stykket. Fra dem udtager du til stikkontakter. Så skal du heller ikke ned til hovedtavlen hvis du fjumrer i garagen. Hvis du laver det andet "trick" kan du jo heller ikke slutte noget 3-faset til i garagen mere - ihvertfald ikke hvis det trækker over de 13A på en af faserne.
Jeg ville passe gevaldigt på med automatsikringerne - uden beregning / måling kan du ikke være sikker på at de beskytter installationen imod en kortslutning.
Skrevet af steinaa på 03 jul 2009 19:41
Jeg ville passe gevaldigt på med automatsikringerne - uden beregning / måling kan du ikke være sikker på at de beskytter installationen imod en kortslutning.

Kan du ikke lige bøje den i neon for mig ?
Hvorfor er en automatsikring ikke god som korsslutnings beskyttelse ?
jeg syntes at automatsikringer er voldsomt hysteriske.

Jacob
Automatsikringer er "hysteriske" når vi snakker overbelastninger - men ved kortslutninger lukker de mere energi igennem end smeltesikringer. Derfor skal der regnes / måles på installationen såfremt du anvender automatsikringer.
gælder det samme så en maksimal afbryder ? det er vel i princippet "bare" en stor og typisk modul opbygget automat sikring.
Jeg har nemlig sådanne en der falder ud i ny og næ når nettet hopper. den er på 80A og forbruget er kun 64A. selvfølgeligt på 3 faser.

Jacob
Annonce
Det gælder alt der ikke er smeltesikringer. På de fleste maksimaler har du dog en række indstillingsmuligheder således du kan komme udenom problemer såsom startstrømme og kortslutningsniveauer.
en aut sikring fx. C10A skal forsynes med minimum 100A til en kortslutning, ellers slår den ikke fra!! så man skal ha testet sin "Ikmin" i den fjerneste stikkontakt, for at sikre sig at der er mere end 100A ved en kortslutning!
(ved alm. smeltesikring er installationen kortslutnings sikret!)

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)

Undskyld jeg blander mig i din tråd:
Jeg har automatsikring til min garage, hvis jeg bruger store vinkelslibere (230 mm) så slår den auto sikringen på 10A gruppen.

Mit spørgsmål, findes der en speciel type automatsikring der kan klare dette hug.

Jeg har i øvrigt haft stor glæde af de store vinkelslibere fra dem uden h, de har soft start. Det virker.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Automatsikringer findes i forskléllige klasser, den almindelige er klasse B, den kan tåle ca. 5 gange mærkestrøm i 3-sekunder, klasse C tåler 5-10 gange mærkestrøm i 10 sek. klasse D tåler 10-20 gange mærkestrøm i 10 sek.

Ved længere overbelastninger er karakteristikken ens.

http://www.wexoe.dk/fileadmin/produktchefer/dokumentation/hager/010_modulkomponentersikkerhedteknik_dk.pdf
Er det efterhånden ikke ved at være et par år siden B-karakteristik var "almindelige"? Jeg synes alt hvad jeg ser opsat idag er C-karakteristikker?

Grunden til dette er at B-karakteristikker kobler på strømme på 3-5x mærkestrømmen - det vil sige at en startstrøm på 30A kan være nok til at sikringen udkobler - de 30A er ikke utænkeligt at trække i startstrøm med en stor vinkelsliber eller en ældre støvsuger og derfor er man gået bort fra B-karakterstikker.

Jeg tror du har fået lidt galt fat i tiderne - eksempelvis vil de 5-10 gange mærkstrømmen for en C-automat betyde at momentanudløseren / kortslutningsbeskyttelsen udkobler tidligst ved 5x mærkstrømmen og senest 10x mærkestrømmen. Vi snakker sikkerhed, så der skal regnes med et "worst case scenario" og vi kigger derfor på de 10x mærkestrøm når vi skal se om installationen er kortslutningsbeskyttet. Derfor skal vi ved en 10A C-karakteristik have et kortslutningsniveau på min. 100A (som jesperhus også nævner) hvorved automaten kobler ud indenfor en meget kort tid - under 0,1 s.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis