Hjælp ild i båden - næsten

Vores komfur står for tæt på noget træ.. og det har lige været ved at udvikle sig til rigtig brand.

Kan man isolerer så ikke varmen angriber træet.. før sad der kun en alu-profil på med den leder jo varme perfekt.

Nogen der har en god idé eller skal jeg bare save træet væk??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan man desværre ikke se billederne - men det lyder som om træet over tid er blevet udtørret og derfor er antændelsestemperaturen faldet. Normalt ligger antændelsestemperaturen for træ, mellem 200 og 350 grader celcius. Hvis træet er i kontakt med en varmekilde eller placeret meget tæt på en varmekilde - vil træet tørre ud og langsomt vil pyrolyse begynde. Det ses som en begyndende misfarvning af træet, der bliver brunligt mod en egentlig sortfarvning. Prøv f.eks. at kig nøje efter hvis i besøger en sauna som får lov at køre der udaf dag efter dag. De profilbrædder der er sat op vil oftest være helt "kulagtige" over ovnen - og så skal man altså til at tænke sig om og får skiftet træet.

Er man uheldig vil træet ændre karakter således at antændelsestemperaturen kommer ned under 100 grader og risiko for antændelse vil være overhængende.

I "gamle" dage sikrede man træoveflader med et tyndt lag puds - det fungere ret godt - men er desværre ikke nogen garanti. Skal man være sikker skal man ud i et homogent ubrændbart materiale der betegnes klasse A materiale og som under opsætning kan betegnes som en klasse 1 overflade. En klasse 1 overflade er et byggemateriale der beskytter den bagvedliggende konstruktion mod antændelse i mindst 10 minutter.

En metalplade er et klasse A materiale, men kan sjældent monteres udenpå en trækonstruktion og opnå klasse 1 overflade kravet. En eternitplade (mindst 9 mm tyk mener jeg) vil kunne klare jobbet.

Mvh.

René

jeg tror jeg ville sætte afskærmning på komfuret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvad skal den afskærmning være lavet af.. der er 1 til 2 cm mellem komfur og træ?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Kan du ikke fjerne kanten? eller hæve komfuret?du kunne også bruge en mindre gryde og så montere en rustfri plade på siden af komfuret så der er god luft mellem træ og komfur.Du kan jo også lave mad med den ene hånd og have din brandslukker i den anden.

Annonce
jeg har nogle ildfaste sten, så kan du lige mure en halv sten indv. :-)

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hehe nej.. jeg ville ikke panikke pga røg.. sluk strøm og sluk ild... sådan en båd flyder meget længere end man tror.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg


Jeg vil helt klart hæve komfuret op i en højde  hvor varmen ikke stråler direkte ud på træet, i denne situation hjælper det ikke at sætte noget metalplade op på træet det vil p.g.a. varmen aligevel bryde i brand.
Eller som du selv skriver, save det væk.
hejsa.......
jeg ved at der ofte er noget aluminium af en eller anden art på skabssiderne der vender ind mod komfuret ,
det klæbes på lige som noget laminat men må være varmefast da jeg kun har set det brugt netop på skbssider ind mod komfuret ..
er der ikke et firma der laver både eller aptering nær hvor du bor , så ville jeg forhøre der.........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis