Ny gas/gear-styring?

Hej jeg har desværre fået stjålet min gas/gaer-styrning til min ældre Mariner 25 HK.
Mit spørgsmål er: Kan/skal jeg køben en orginal Mariner eller om jeg kan køben en brugt i et andet mærke? Styrningen var meget simpel frem og bak og en "knap" som kunne trykes ind til frigaer, ej tændingskontakt og kun to kabler.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det skulle da være muligt at finde i et bådblad, eller DBA, G&G,
Du kan dog måske også finde brugt hos en bådforhandler. Sidste mulighed er et standart fra nyt.
Tak for svarne :-)
Det vil sige at jeg bare kan købe en brugt og så købe nogle kabler som passer til min mortor?
jes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har jeg købt en foekert box?
Box og kabler skulle passe til Manier.
Kan man købe nogle "dimser" så dette kommer til at passe sammen?
Hvordan giver man gas i frigear med denne box?

Se billede af box, kabler og mortor:
http://www.min-gaveliste.dk/baad1.jpg
Annonce
Hej Jesb,

Ja, det er ganske rigtigt en forkert boks.Mariner motorer er et sammenkog af flere forskellige motorfabrikater: Mercury, Yamaha og idag også Tohatsu.
Den motor du har er en ældre Yamaha hvortil du ikke kan bruge den boks der er på dit billed.Det billigste er hvis du kan finde en brugt Ultraflex boks og så bruge 2 stk C2 kabler samt 2 endestykker til gas/gearkabler. Holderene til kablerne sidder på motoren.
Har du yderligere spørgsmål, så læg dem ind.
Vh André
Hej Igen,

Til den boks der er på dit billed kan du godt få nye kabler fra Ultraflex der passer både i boksen og til motoren, du skal blot tilkøbe de 2 endestykker. Kabeltype: 40.C16 + længde i fod. Pris ca Kr. 350,00 x 2 Endestykker ca Kr.130,00 ( Palby Marine ) www.palby.dk
Tak for input Lilledo.

Når jeg ser i kataloget på www.palby.dk kan jeg godt se at det var sådan det så ud før jeg fik stjålet kablerne.
Det vil sige boxen godt kan bruges, regulerer gear/gas rigtigt men kabler passer ikke til mortoren?
Da jeg ikke afmonter mortoren, kan jeg så ikke "bare" bruge de kabler som er på boxen nu og så tilpasse den med nogle bolde og møtrikker?
Hvad med frigear med gas, kan denne box dette?
Hej Jesb,

Gas i frigear får du ved at løfte det lille håndtag der er ovenpå gas/gearboksen.
Jeg kan ikke længere huske hvilken vej gasarmen går på motoren fra tomgang til fuldgas, men check at gaskablet går den rigtige vej når du sætter i fremgear og giver gas i forhold til gasarm på karburator.
Jeg vil ikke anbefale at du bruger de 2 kabler der sidder i boksen, slet ikke gearkablet du kan ikke justere det præcist nok, det vil på et tidspunkt ødelægge gearkassen, så mindst 1 nyt kabel.
MEN check først at gaskabel i boksen arbejder den rigtige vej i forhold til spjældet på karburator.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis