Renovering / opbygning af badeværelse

Hejsa

Jeg er ved at renovere / opbygge nyt badeværelse, der har tidligere været køkken i rummet. Der er afløb som håndvasken kan tilsluttes, og der er også en faldstamme til toilettet. Men ellers står rummet nu helt råt, efter at alt er brækket ned. Nu vil jeg gerne undå at lave alt for meget dobbeltarbejde, så i hvilken rækkefølge skal jeg tage arbejdet. Jeg får pro hjælp til VVS arbejdet. Nedenunder er den rækkefølge jeg har tænkt at gøre det i, men jeg hører gerne om gode råd og forslag til anden rækkefølge:

1 . Trække rør til vand og varme (radiator) samt lave gulvafløb fra brus (bliver lavet af pro)
2.  Få lagt vinylgulv i brus og på resten af gulvet (bliver lavet af pro)
3. Få fliser på vægge med dertilhørende rette behandling af vægge i vådrum
4. Tilslutte nyt toilet, håndvask og gulvafløb fra Brus

Jeg ved det er overordnede emner jeg skriver. Men er det overordnet den rette fremgangsmåde?

Bjarke
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du have vinyl gulv ? Klinker har en meget bedre holdbarhed.

Men ellers ser det rigtigt ud.

Mvh Thomas Hansen

Hejsa

Grunden til jeg ikke skal have fliser, det er den grund, at jeg vil undgå at "støbe" beton i gulvet. Det er en lejlighed i en ejendom fra 1886, og jeg kan ikke lige overskue hvordan jeg skal få et betonlag der kan holde fliserne. Vinylen er valgt da det kan lægges ovenpå træ. Hvis I har gode løsningsforslag til fliser på gulvet, så hører jeg meget gerne om dem - Specielt hvis jeg kan undgå beton :o)
Du kan godt undgå beton - søg på google - f.eks svalehaleplader. Dem kan der lægges fliser på efter udlagt vådrumsmenbran - men du bør alliere dig med en faglært tømrer før du kaster dig ud i det projekt.

mvh
gug
Er svalehalepladernes funktion ikke at danne "bund" for beton på eksempelvis træbjælkelag? Jeg har aldrig hørt om at man kan lægge en flise på svalehalepladerne, har du evt. en reference til en vejledning til dette gug?

Annonce
Hej

Du kan også bruge byggeplade fra Lux Element (se mere her: http://www.mosaikhjornet.dk/Default.aspx?tabid=141).

Du skal dog have trægulvet op, og understøtte mellem bjælkerne. Jeg har gjort på følgende måde:

1. Understøtning med reglar mellem bjælker med en cc afstand på 30 cm
2. 19-22 mm krydsfinerplader
3. Lux Element byggeplader (30-50 mm)
4. Vådrumsmembran
5. Gulvvarme
6. Fliser

Det giver en samlet højde på ca. 80-100 mm.

Du kan også bruge gulvgips fra Knauf Danogips: http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/system/floor_boards/fb_fibre/index.html

Men det ved jeg ikke så meget om.
Det er korrekt at der skal støbes på svalehaleplader - jeg troede bare at du ville undgå at støbe i indskuddet. Men så skal du bruge gipsfiberplader med fer og not. Se f.eks hos Knauf Danogips, GF gulve - de er godkendte til vådrum med flisebelægning og måler hhv. 19 og 25 mm.
Har selv brugt dem i et køkken med granitfliser over uden problemer.

mvh
gug
Hej igen gug.

Grunden til jeg gerne vil undgå beton er vægten! Jeg vil gerne have fliser, men er MEGET bekymret for vægten af det, det er jo en gammel ejendom fra 1886. Det er muligt min bekymring er uden grund, men når jeg spørger proffer, så er det lidt i øst og vest, derfor vil jeg gerne undgå det når jeg ikke kan få et klart svar.

Kan de ovenstående omtalte gipsplader holde til at blive brugt som gulv? I så tilfælde så vil jeg da klar overveje at bruge fliser istedet for. Det er efter min mening meget pænere end vinyl, og nogle gange kommer æstetikeren jo op i en :o)
-ja de kan holde som gulv - er lavet til det også til vådrum. Hvis du går ind på Knaufs hjemmeside kan du læse mere om dem.
Der findes i handelen publikationer, f.eks. SBIs beskrivelser af let konstruktion i eksisterende trækonstruktioner, eller noget i den retning.
Jeg har lavet 2 badeværelser i mit hus på den måde, uden efterfølgende problemer med revner og fugt.
Endvidere har jeg lagt et gulv på 30 m2 med granitfliser og gulvvarme på fibergipsplader uden efterfølgende revner eller andre problemer.
Du kan sagtens selv klare opgaven, hvis du er bare lidt vant til LDSarbejde med byggeri. Følg anvisningerne til punkt og prikke og snyd ikke. Det svider kun til dig selv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis