Osmose eller....?

Hej, jeg er ved at skrabe bundmalingen af min båd, og det falder pletvist af ind til noget der ser sådan her ud (se billederne). Hvad er det? Er det osmose eller hvad sker der for min båd?
Bundmalingen er den røde. Kan det passe at det blå er gelcoaten der falder af ind til glasfiberen?

Dette er et nærbillede af det øverste billede.

Hej, jeg er ved at skrabe bundmalingen af min båd... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Overvej helt seriøst om det er besværet værd

Hvis du mener det er det.

Få afgjort om det er osmose (du vil under bundmalingen på ikke nedbrudte steder kunne finde områder med blærer) Prikker du hul kan det lugte lidt af edike. Er du i tvivl søg sagkyndig bistand. Overvej helt seriøst at droppe projektet hvis det er osmose.

Det ligner nu en gelcoat fejl - f.eks. gelcoaten er smurt i formen fredag og støbningen er foretaget efter week-enden hvilket resulterer i manglene vedhæftning.

Det kan også være gl. reparationer der ikke er udført rigtigt - f.eks. spartlet med noget juks.

Hvis det er det:

0. Vask båden i et kraftigt rengøringsmidel for at fjerne gl. voks.

1. fjern den gamle gelcoat + maling

2. hvis du har brugt vand lad båden tørre indendørs i 3 mdr.

3. Spartel med en epoxy spartel-masse

4. Giv den mindst 3 lag f.eks. jotun anti pest (epoxy)

5. Mal båden med bundmaling og topcoat

God arbejdslyst og vi se på søen - næste år... måske
Hvis det er osmose så kik på denne guide fra Hempel. Den lille søstærke. Den giver en god beskrivelse hvad der skal gøres.

http://www.hempel.com/Internet/IneDKC.nsf/vHEMPELDOC/7EC9374BB1617903C12570F9004B08DB?OpenDocument&1
Hej alle i søde hjælpsomme mennesker.
Båden har jeg fået foræret, så det er besværet værd for mig. Den er gratis maling koster men derud over er det bare en gang kno fedt så det skal nok gå. Og så vil jeg lige fastslå at den er i vandet om 2-3 uger. Så vi ses på søen i år, fartilfire! Der skal bare knokles og det gør jeg. Det skal nok gå alt sammen. Men båden har stået på land i 2-3 år, så jeg tror den er så udtøret at der ikke vil kunne findes nogle blærer jeg kan trykke ud. Der er i hverfald ingen væske blærer på den under båndmalingen. Derfor hælder jeg mere til din gelcoat ide.

Min ide mht. fremgangsmåde:
1. Sandblæs.
2. slib lidt
3. børst støv og sand af
4. spartle ud med Motips Polyester Putty
5. slib efter
6. 2-komponent Grunder 2-3 lag
7. Primer: Hempels Basic 2-3 lag

Hvad siger i til det?

Til lynæs, så kan jeg låne en lille sandblæser, der normalt benyttes til biler, dyssen er ca. 4 cm i diameter, den genanvender noget af sandet. Tror du det går an? Eller vil det være bedre for mig at låne din? Hvordan virker din?

Hilsen Sidsel
Motips Polyester Putty <- er det ikke til biler??

6. 2-komponent Grunder 2-3 lag
7. Primer: Hempels Basic 2-3 lag

Tror ikke at 2 til 3 lag primer er nok til den bliver vandtæt

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

En sandblæser med vand ta'r et større område.
Vi brugte også polyesterspartel (bilspartel) på Tøffen, hvor mange gange grunder/primer den fik, husker jeg ikke, ved heller ikke hvor holdbart det er, det er kun 28 år siden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Sidsel

Med al ære og respekt - sæt dig venligst ind i glasfoberbådes opbygning

Hvis du har fået båden foræret så smid den ud - det er ikke matrialernes pris værd

Skrevet af lynæs på 02 jul 2009 22:57
En sandblæser med vand ta'r et større område.
Vi brugte også polyesterspartel (bilspartel) på Tøffen, hvor mange gange grunder/primer den fik, husker jeg ikke, ved heller ikke hvor holdbart det er, det er kun 28 år siden.

Jeg siger ikke at bilspartel ikke du'er, men spørger om det du'er?

Primer skal helst op på 7 til 8 lag.

Hvis man sandblæser med sand og vand skal båden vel tørre mere end en uge før man spartler.

Svendborg

Det gør rådgivning her på forum mere enkel, bare smid lortet ud.

ErikChristensen 
i det her vejr går det stærkt

ErikChristensen 
Ligesom der går rygter om at Michael Jackson lever går der også rygter om regn og torden i morgen

Svendborg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også