Osmose eller....?

Hej, jeg er ved at skrabe bundmalingen af min båd, og det falder pletvist af ind til noget der ser sådan her ud (se billederne). Hvad er det? Er det osmose eller hvad sker der for min båd?
Bundmalingen er den røde. Kan det passe at det blå er gelcoaten der falder af ind til glasfiberen?

Dette er et nærbillede af det øverste billede.

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ikke godt ud, hvis det er osmose, så er det på et sent stadie. Der er jo åbent ind til glasfibrene. Hvilken båd? åske fra et østland

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er en Hurley 20. Jeg ved ikke hvad det er. Jeg tænker på at spartle over og så 2-komponent grunder og bundmaling. Hvad tror du det er?
Det har en meget lysegrøn pastel farve det porøse der er på det øverste billede, og så smuldre det af det der ser hvidligt ud.
er det i vandlinien eller hele bunden ? jeg har før set skader i vandl. i en meget olieforurenet havn.

ErikChristensen 
Det er under vandlinien, det kan ses. De større plamager er omkring vandlinien. De mindre plamager er jævnt fordelt under hele bunden.
Båden har ligget i odense kanal i rigtig mange år. Lidt længere ude end Fynsværket.
Annonce
i Stige altså, eller den gamle kanal. Jeg har ikke hørt om andre med de problemer der. Jeg tror, jeg ville sandblæse hele bunden evt. med en højtryksrenser, forsigtigt for at slå det defekte af, og lige få glasfiberen matteret, så spartelen binder godt. og den skylles grundigt. Desværre havde en del engelske værfter, den kedelige vane at, blande kridt i polyester/gelcoat, som fyldstof, men jeg kan ikke sige om Hurley gjorde det.

ErikChristensen 
Den ligger i stige på øst siden af kanalen på flg. koordinat:
55°26'22.65"N
10°25'28.30"Ø

Er det her du før har set ligende skader på bunden?

Det porøse minder meget som kridt. Så du har nok ret, i at der er kridt i gelcoaten. Hvad skal jeg spartle hullerne med? Gelcoat eller Motips Polyester Putty ( det har jeg nemlig)
Men jeg har ikke lyst til at højtryksspule den med vand, fordi jeg er inde ved glasfiberen. Jeg tror det er ret skidt at få vand der ind.
Jeg kunne også rigtig godt tænke mg at sandblæse de,. men koster det ikke kassen at leje udstyr eller få det lavet?

Hvis det stammer fra osmose, er det vigtigt at spule med meget vand inden der laves noget. Du kan sandbæse med en højtryksrenser, jeg har sandblæsningsudstyr, som kan lånes. Og en sandblæser er jo ikke så dyr.

ErikChristensen 
Jeg ved ikke om det stammer fra osmose. Båden har stået på land i mindst 2 år og måske 3, uberørt. Inden jeg er gået igang med den.

Jeg har en lille højtryksrenser til vand. Kan man koble dit sandblæsningsudstyr på den? Hvor er dit udstyr? Jeg er i Odense.

Hilsen Sidsel
Det er den beregnet til, befinder sig pt i Tommerup

ErikChristensen 
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også