Trin på taget

Har lige fået et nyt HP ståltag monteret og nu siger min skorstensfejer at jeg skal have nogle trin op til min skorsten.
Han har ellers kommet de sidste par år uden at sige noget mht trin på taget, men efter jeg har fået et nyt tag vil hav åbentbart have sådan trin monteret. Lidt irreterende han ikke fortalte det inden jeg fik det nye tag monteret.

Kan man ikke nøjes med at ligge en rygningsstige op ? eller er faste trin et krav ?

Er det til at eftermonterer disse trin nu hvor taget er lagt ?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
DAK201,

Jeg ved faktisk ikke om de kan kræve det, men man ser det mange steder at der er faste trin. Min brors skorstensfejer bruger bare en rygningsstige hvergang han kommer på besøg.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Til DAK201.

Jeg fik besked af skorstens-fejeren for ca. 4 år siden at, jeg skulle have sat trin på mit eternit-tag, så der må være en lov som på-byder disse trin. ( arbejds-miljø)

M.vh. maskinsnedker,

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Når du nu lægger et nyt tag mm. skal dette opfylde gældende lovgivning. I dette tilfælde henvises der til bygningsreglementets foreskrifter omkring indretning og adgang til skorsten - så jeg mener at du skal etablere tagtrin.

Jeg har selv fået besked fra min skorstensfejer om at etablere tagtrin, selvom at taget er fra 1970. Der henvises til BR98, hvilket er blevet overhalet af BR08. Allerede her mener jeg det går galt.

Udover det mener jeg ikke at bygningsreglementet er udformet med tilbagevirkende regulering. Med dette mener jeg at eksisterende forhold der er lovligt etableret fortsat er lovlige, indtil der foretages ændringer.

Eksempel: River jeg huset ned og bygger et magen til skal isoleringskravende i dag opfyldes, ellers er det ikke lovligt.

Moralen her er: Kig altid efter lovgivningen på etableringstidspunktet, medmindre ny lovgivning regulerer allerede lovligt etablerede forhold.

 

 

 

Ok
tak for jeres svar
Men har du en røglem på 1.sal, er trin ikke påkrævet... En underlig undtagelse da skorstensfejeren alligevel skal på taget.
Annonce

Hej DAK

Jeg har selv sidste år lagt nyt DECRA tag, hvor min skorstensfejer gjorde mig

opmærksom på at jeg skulle have tagtrin monteret, hvilket er gjort - det er et

særdeles overkommeligt arbejde som jeg foretog efter taget var lagt, og består

i at bore to huller i taget, hvorunder man har en lægte fra skorstenen til tagrenden

og montere en form for malet vinkeljern.

Min skorstensfejer er glad og det tog mig ca. 2 timer at lave - prisen kan jeg ikke

huske - men det har været pengene værd.

Hilsen Fox   

 


<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
Der findes ingen hjemmel til at kræve tagtrin på skrå tage på bygninger opført før 2008. For senere nybygninger gælder Bygningsreglement 2008 ff. og SBi-anvisning 216. I fagbladet Skorstensfejeren for april 2010, side 3, informerer Arbejdstilsynet og Skorstensfejerlaugets oldermand om gældende regler (se skorstensfejerlauget.dk under fagblade). Når tagtrin ikke findes, skal skorstensfejermesteren for at opfylde sit ansvar som arbejdsgiver oplægge en medbragt stige med rygningsbøjle. Han kan ifølge Kommunernes Landsforening ikke kræve ekstra betaling for besværet herved, hvis der er tale om den årlige lovpligtige skorstensfejning (se kl.dk søgeord gebyrer skorstensfejning). Din skorstensfejer har en sort streg i panden, hvis han kræver tagtrin eller fastlåst stige.

min har sgu også krævet trin på mit Eternit tag fra 1970 !! det er da lidt af en svine streg hvis de ikke har loven i ryggen... fair nok at det gør det nemmere for dem, men at forsøge at overbevise folk om at det er et direkte krav hvis de fortsat skal komme og feje skorstenen, det er da grove løjer..
Det har været et krav iflg. Bygningsreglementet 1995.
Og derfor er det et krav når der skiftes tagbeklædning.

Og det er naturligvis skorstensfejermesterens ansvar at hans folk arbejer i overensstemmelse med arbejdsmiljølovens krav.
Det har bare ikke en fis med det forhold at Bygningsreglementes skrav skal opfyldes af husejeren.

jeg vil iøvrigt tro at mester siger til sine svende at de bare springer over hvor der mangler stigetrin!!!

Det er jo nemt at se om de springer over hvis der ikke ligger noget sod i renselemmen bagefter...
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også