Diamantklinger til rundsav/kapsav

Hejsa!

Skal i gang med at sætte IvarPlank (fibercement) planker op på gavl, stern og udhæng i min sommerferie. For at lette arbejdet, er jeg på udkig efter diamantklinger til min rundsav og kapsav, men det kniber lidt med at finde nogle skiver der passer. Skal bruge følgende klinger (måske kun til rundsaven, hvis de er meget dyre).

Rundsav, klingedia. 190 mm, huldia. 16 mm
Kapsav, klingedia 210 mm, huldia 30 mm.

Er der nogen der kan hjælpe med links/oplysninger på klinger der passer? Både webshops og byggemarkeder.

Kan jeg evt. vælge én klinge på 200 mm, med en huldia. på 30 mm, og anvende en indsats i hullet, så den passer på rundsaven (kan ikke huske navnet på sådanne indsatser, men ved de eksisterer)?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at du ikke kan finde klinger til dine save, ligger nok i at det bruger man bare ikke !
Du skal bruge en stor vinkelsliber, det gør alle håndværkere også.
Der er vidst alt det du søger

http://www.carl-ras.dk/e-shop/klingertilmaskiner/rundsavklinger/rundsavklingervariofix/variofixklinger/

http://www.carl-ras.dk/e-shop/klingertilmaskiner/rundsavklinger/reducerringe/reducerringe/

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Håndværkeren på 30 jun 2009 10:24
Grunden til at du ikke kan finde klinger til dine save, ligger nok i at det bruger man bare ikke !
Du skal bruge en stor vinkelsliber, det gør alle håndværkere også.

Det var da et særdeles brugbart svar...! Har såmænd fået det anbefalet af min lokale tømrer, så nogen bruger det da åbenbart.
Skrevet af Håndværkeren på 30 jun 2009 10:24
Grunden til at du ikke kan finde klinger til dine save, ligger nok i at det bruger man bare ikke !
Du skal bruge en stor vinkelsliber, det gør alle håndværkere også.

Så er det da sjovt at man kan købe sådanne klinger til sin rundsav....................

Dit postulat om at "det gør alle håndværkere" er noget vrøvl. Jeg kender flere tømrere der anvender en eternitklinge i deres sav, når de arbejder med plader mv.

Festool fører sådanne klinger i deres sortiment, de er dog en kende pebrede.

Jeg spurgte i Stark på et alternativ, og de anbefalede en vinkelsliberskive med indlægsring, så den passer på rundsaven. Jeg har ikke afprøvet denne metode, så jeg skal ikke kunne sige, hvor godt resultatet bliver.

Meld gerne tilbage med løsning og resultat.

Med venlig hilsen

Anders

Skrevet af Fiahgt på 30 jun 2009 11:08
Der er vidst alt det du søger

http://www.carl-ras.dk/e-shop/klingertilmaskiner/rundsavklinger/rundsavklingervariofix/variofixklinger/

http://www.carl-ras.dk/e-shop/klingertilmaskiner/rundsavklinger/reducerringe/reducerringe/

Super, det er lige sagen!

Men kan man ikke bruge en (billigere) savtakket diamantklinge istedet? Ivarsson skriver selv diamantklinger type Carat CDC, men en billigere model kan vel også gøre det (det har jeg tidligere gjort uden større problemer)? Hvorfor skal det lige være CDC(E) typen?
Annonce
Jeg bruger selv en Dewalt klinge specielt egnet til ethernit, hvis du hopper forbi den lokale kan du nemt slå op i kataloget og de koster ikke speciel meget. Carat CDC er en forholdvis god og skarp klinke der ikke efterlader spor efter skæring, det kan billige klinger typisk finde på at gøre.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Husk at sætte en støvsuger på din sav. det reducerer svineriet en hel masse.
og ja det er sådan man skærer fiber og cement plader. til min sav fås der en klinge med 4 diamant tænder. jeg ved ikke lige hvad jeg skal syntes om at du får anbefalet en skive til en vinkel sliber. tænk på at din spalte kniv ikke længere vil beskytte dig mod at få rundsaven i ansigtet.

Jacob

Til brisen.

Jeg fik nyt udhæng i ivar-plank for nogen tid siden, tømrene brugte alm. HM. rundsavsklinge.

Du kan købe dem til en rimelig pris hos Biltema i den størrelse du har behov for, der følger reducerings-bøsninger med.
Det eneste er at ivar-plank sløver meget, så du må nok regne med at købe nogle få klinger, alternativ til dette er at få klingen slebet, det koster ca, 3 kr. pr. tand eks. moms.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jamen så trækker jeg min påstand baglæns, jeg har bare aldrig set det brugt på denne måde. Men så lærte jeg da noget nyt i dag, tak for det
Nå, nu er jeg godt i gang - kun afbrudt af det til tider forbandede danske vejr!

Jeg fik fat i en eternit-klinge fra H.O. Schumacher + Sohn, mrk. VARIOfix 190x30, 30-tands, art. nr. 190 45 30 030, kan desværre ikke finde noget link på den. Dertil en reducerring på 30/16 mm, så den kan bruges på både en 30 mm aksel (kapsav) og 16 mm aksel (rundsav). Har fået drejet en større flange til rundsaven, som har godt fat i selve klingen og ikke kun reducerringen. Da klingen ikke er helt stor nok til kapsaven, har jeg smidt et par forskallingsbrædder under og opjusteret nederste stoppunkt.

Dette fungerer ret godt - laver nogle pæne snit, og har endnu ikke mistet nogen lemmer! ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis