Murray Sentinel havetraktor lader ikke

Jeg har en Sentinel (by Murray) havetraktor som tilsyneladende ikke lader godt nok.
Det er en 155/102 (dvs. 15.5 HK) med elstarter.

Når jeg har opladet batteriet kan jeg starte nogle gange inden det er fladt igen.

Det kan naturligvis også være batteriet der er ved at være dårligt.
Sidder der en lader på sådan en maskine og skal der evt. skiftes kul?

Jeg har ikke kunnet finde information om dette hverken i manualen, hos Murray eller hos Briggs & Stratton.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
B&S motoren har indbygget lader, og nej der skal ikke skiftes kul.

Håber dette kan løse dit problem. Eller prøver vi noget andet.

Mvh. Christian

Hvis det er den samme dag du ikke kan starte mere end et par gange, vil det nok være ladekredsløbet som ikke virker optimalt. Dog skal det tilføjes at ladespændingen er stærkt afhængig af motoromdrejningerne.

En B&S motor er konstrueret til maks motoromdrejninger for at få nok køling. Fabrikken fraråder derfor generelt tomgangskørsel.

Hvis du tilslutter et DC-voltmeter over batteripolerne, vil spændingen stige når motoren starter, ellers skal du tjekke ladeledningen. Hvis du måler ved ladekredsløbet/ensretteren skal du være opmærksom på at indgangen på ensretteren bliver fødet fra generatoren under svinghjulet og at der her er tale om AC = vekselspænding. Hvis voltmeteret står i stillingen DC, vil meteret derfor ikke vise noget udslag.

Hvis metret har et måleområde på 20Amp DC, kan du måle ladestrømmen ved at forbinde metret i serie med + eller - ledningen. Selvom generatoren er dimensioneret til ca 5Amp, kan batteriet trække en hel del mere hvis det er afladt eller kortsluttet.

Mvh. Christian

Tak for svaret. Det er skønt med kompetent feedback. Jeg vil prøve at måle med et voltmeter næste gang jeg er i sommerhuset.
Jeg glemte at tilføje at der skal være en 20 Amp. sikring i ladekredsløbet, selvom den ikke er vist på tegningerne.
En akkumulator holder i gennemsnit 4 år.

Tjek i den angivne rækkefølge.
  1. Tjek sikringen.
  2. Start motoren og tjek batterispændingen. Hvis batteriet er OK og ladekredsløbet virker, vil spændingen være omkring 11 - 12 volt før start og stige til mere end 13 Volt når motoren kører.
  3. Hvis spændingen ikke stiger over batteriet med startet motortor, tjekkes spændingerne før og efter ladekredsløbet. Hvis spændingen efter kredsløbet (ladeledningen) er væsenlig højere end batteriets spænding, er det tegn på dårlig forbindelse til batteriet. Årsag: Irrede poler, irrede spadestik eller defekt ledning.
  4. Tjek om muligt ladestrømmen ved varierende omdrejninger. Så får du en ide om hvornår ladningen stopper.
  5. Rens batteripoler og polsko for at fjerne oxidbelægningen. Smør med fedt inden polskoene monteres. Alm. fedt er OK da det ikke indeholder syre.
  6. Tjek også gennemgangen mellem startkontaktens ben 5 og 6 hvis den montering er valgt.
  7. Tjek spadestikkene på startkontakten

Mvh. Christian

Annonce
Hej Christian, tak for svaret. Jeg vil prøve dine anvisninger og giver besked når jeg ved mere.

Mvh Jens
Hvad blev resultatet 

må man køre med vinterdæk på trailer om sommeren. kan man få synet trailer med vinterdæk om sommeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis