Kikkert

Jeg mangler en ny kikkert men er i tvivl om hvad alle de tal på dem betyder. Har en nu der hedder 8x70 men hvad står det for???

Og hvor henne kan man købe dem billligt er der noget sparet i udlandet evt.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg lige husker, står 8 for det antal gange den forstørre objektet, og 70 står for blændviden, altså hvor stor en del du kan se af objektet du kan se af det samlelede objekt.
Den bedste og mest rolig er efter min mening en 8 x 50.

V.h.  Håndværkeren
Okay lyder interessant skal nok op og have en 10x40 eller 50 vil jeg tro så. Døjer med at se dyrene skarpt når jeg står og kigger på dem. Kan ikke rigtigt komme tættere på dem.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej    Tallene betyder    8x forstørrelse  50 betyder at linsens diameter er Ø50 dvs at større Ø giver mere lys. 7x forstørrelse er lettere at holde stille end 8x . I en båd er 7x50 det rigtige valg på land kan man sagtens anvende 8x50.

Mvh Jørge,

måske en "sejler"kikkert.! de er meget lysstærke i skumringen

( i min tilfælde er en sejlerkikkert en der heder optisan 7*50rc. med kompas.)

den er god til dyr og stjerner ud over både.?

du kan kigge i www.2astro.dk der er mange forskældlige kikkerter at vælge i mellem.

i alle afskygeninger.!
Skrevet af Håndværkeren på 27 jun 2009 12:46
Så vidt jeg lige husker, står 8 for det antal gange den forstørre objektet, og 70 står for blændviden, altså hvor stor en del du kan se af objektet du kan se af det samlelede objekt.
Den bedste og mest rolig er efter min mening en 7 x 50.

V.h.  Håndværkeren


Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 27 jun 2009 21:28




Hva så du, hvad var det du ville skrive. (entligt ville jeg bare kalde dig du gamle, men så meget kender vi jo ikke hinanden)
Så vidt jeg fusker(husker) er før X forstørrelse efter blændvidte, hvilket vil sige i praktis hvor mange meter i bredden der kan ses på en given af stand.
Nu må i ikke hænge mig hvis jeg husker forkert, men jeg mener at en gang at have læst at det efter X er det antal meter du optimalt kan se i bredden på 100m.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

det første tal er forstørrelsen det andet tal er den yderste linses diameter. synsfeltets størrelse er enten angivet i grader eller antal meter man kan se i breden på 100m eller 1000m afstand.
man kan få en form for kiggert der er særligt lysstærk. jeg mener det hedder noget i retning af kolimator. jeg har aldrig set dem her hjemme, men jeg købte en i rusland da jeg var der ovre i 2001.

Canon laver en håndholdt kiggert med billed stabelisering i. det må jeg godt nok sige at det virker. de koster dog en arm hvis man skal have en med en stor diameter på foreste linse. de fås dog med en forstørrelse fra 8 til 18 gange.

Brændvide er ikke det samme som forreste linses diameter. brændviden har noget med hvor en linses brændpunkt ligger.

Jacob
Den bedste kiggert jeg har prøvet er en gammel engelsk en jeg købte brugt. Men den er kun til et øje, men kan brugs ned til ca. 6X og op til tæt på de små stjernekiggerter.
Ja nu flyver vi nok snart.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jacob. En kolimator er en kikker ja ,men den bruges når man fremstiller optik, så hvad har du brugt sådan en til ???
MvhJørgen.
Nå er da blevet klogere på at den skal nok ligge omkring 10x for at jeg får glæde af den. Men eftersom jeg er på arbejdsløsheden er der jo ingen grund til den skal koste en at købe.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis