Kikkert

Jeg mangler en ny kikkert men er i tvivl om hvad alle de tal på dem betyder. Har en nu der hedder 8x70 men hvad står det for???

Og hvor henne kan man købe dem billligt er der noget sparet i udlandet evt.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg mangler en ny kikkert men er i tvivl om hvad... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Fiahgt på 28 jun 2009 10:57
Nå er da blevet klogere på at den skal nok ligge omkring 10x for at jeg får glæde af den. Men eftersom jeg er på arbejdsløsheden er der jo ingen grund til den skal koste en at købe.

Arbejdsløsheden ?
Enten er du Arbejdsfri eller også "stats ansat"
Jeg har prøvet at gå arbejdsfri i 2 år, men blev så træt af mine medmenesker nedladende blikke når jeg oplyste om dette, at jeg begyndte at sige jeg var stats ansat.
Når de så spurgte om hvor, sagde jeg at det måtte jeg ikke oplyse om. Så steg deres agtelse voldsomt


Hvis du skal have en kiggert med stor forstørrelse, så vil jeg anbefale en med billedstabilisering.
Jeg har prøvet det nogle gange, og det er fantasisk effektivt. Ikke mindst, hvis du er gå rystende grund. Ombord på skibe, hvor der der er vibrationer i dørken mærkes det for alvor.
Lån én og gå ud og kig op på stjernerne. Du vil opleve en kolosal forskel, når du tænder/slukker for stabiliseringen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Fiaght, du skal prøve kikkerten før du køber. Du kan ikke købe en kikkert der passer dig ved at gætte dig til hvordan den er ud fra oplysninger om objektivdiameter og forstørrelse.
Den 8 x 70 du har må være tung som bare pokker og har i øvrigt en udtrædelsespupil du alligevel ikke kan drage nytte af. Objektivdiameteren i mm divideret med forstørrelsen giver udtrædelsespupillen. I dit tilfælde lidt over 8. Det maksimale pupillen kan udvides på et almindeligt menneske ligger omkring 7 og aftager med alderen. Natkikkerter har derfor en relativt lav forstørrelse og stor objektiv, hvilket gør dem tunge. Almindelige dagkikkerter kan have større forstørrelse med et mindre objektiv. Kikkerter til brug i bevægelse har almindeligvis lav forstørrelse.

Som skrevet øverst vil jeg anbefale dig at prøve kikkerten før du køber.
Skal du bruge den håndholdt bør du kontrollere om du virkelig kan holde den tilstrækkelig stille til en 10 x forstørrelse.
Skal du gå meget med den vil vægt være væsentligt. Stor forstørrelse og især stort objektiv er med til at forøge vægten.
Skal den bruges i skumring/aften/nat vil du have behov for større objektiv, men du får kun vægt og ingen gavn ud af at tage en kikkert med større udtrædelsespupil end dit øje kan følge med til.

At tage højde for alle ovenstående forhold har ingen betydning for om kikkerten er dyr eller billig.

Prisen har betydning for
- finish generelt
- farvegengivelsen
- randskarpheden (altså om billedet kun er skarpt midt i synsfeltet, eller også helt ud til kanten.
- billedskarpheden især i særlige situationer (modlys, skumring, regn, sne m.v.)
- den relative lysgennemtrængning (altså i forhold til andre kikkerter med samme objektivdiameter)
- i hvor høj grad kikkerten kan tåle vand og håndhændet behandling
- justerings muligheder m.v.
Okay har virkelig fået noget konstruktivt input i den her tråd, det sker ellers ikke så tit for mig herinde.

Men kan regne ud den bliver nok ikke særlig billig den kikkert vægten er jo vigtig skal jo kunne være i bukserne uden at være alt for ubehagelig, skal kunne holde til livet i marken og langs åen. Udover det er det jo som regel sidst eller først på dagen jeg skal bruge den da jeg ikke gider og ligge i græsset i 30 graders varme for at vente på et dyr der er ligså dovent som mig selv.

Men jeg må nok ud i en jagt butik og kigge lidt efter om der er noget der kan bruges til fornuftige penge.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis