Hjælp mishandlet sejlbåd

Vi har købt en gammel Hurley på lidt over 6 m, vi har nu fået den hjem i haven og er begyndt at se den efter...

Det er vores første båd, og vi har et stort gå på mod, selv om vi kan se, at det bliver til meget hårdt arbejde..

vi står i flg. problemer her og nu.

Båden er malet med forkert maling over alt,  tidliger ejer har brugt hvad han har kunne få fat i. så bunden er malet med vådrums maling  men er til at slibe af.

Men det værste er nok, at hele dækket er malet med 2 til 3 forskellige tyber maling, og det har vi først opdaget da vi fik den hjem og begyndte at kratte i den.

Så er der nogle her, der har et godt råd til at få malingen af dækket ?

Vi skal have glasfiberen frem igen

Vi er godt klar over at vi har købt en grim ælling men har en stærk forhåbning at hun sejler ud senest næste sommer som en smuk svane

Håber i kan hjælpe med nogle løsninger

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der får i "Kamp" til stregen
Men i kan bruge Bums til at opløse malingen på båden, det vil ikke kunne angribe gelcoaten. Brun sæbe vil måske kunne gøre det også, altså smør et tykt lag på og dæk af med plastick. Båden skal stå i skygge når i gør det ! Men efter et døgn skulle i kunne skure malingen af med en stiv gulvskrubbe af den gammeldags type, der vil måske være enkelte steder hvor den skal skrabes af, der vil jeg anbefale at i bruger en skarp skarstens skraber hvor i lige har filet de skarpe hjørner af på klingen, så undgår i at skrabe ridser ned i gelcoaten.
Det vil jo nok være bedst om i først skruer alle beslag o.l. af båden, så er det meget nemmere at komme til.
Og når i så skal montere beslagene igen, så husk endelig at i kun må bruge Sikaflex som paknings matriale, Silicone holder ikke.
Go arbs lyst

V.h.  Håndværkeren

Ps. bruger i Bums må det højst sidde en time ad gangen.
Hej Håndværkeren

Jeg tror at vi prøver med boms'en, så må vi se hvordan det kommer til at gå.
nu prøver jeg at sende min mand i byggemarket,

Hilsen fam. kamp
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har i ikke nogle billeder?
Hvis han er på vej til byggemarkedet, så be' ham om:
En maske
En vinkelsliber - hvis ikke den allerede ligger i værktøjskassen - skal være så lille, at du kan styre den med en hånd
Et par sliberondeller (små stykker sandpapir, som ligger hele vejen rundt på rondellen - ligesom en væltet "after eight" rundt om en lagkage) - så har du noget som kan tage fat, som du kan arbejde med i timevis (mens du tænker på lagkage), og med lidt forsigtighed tager du ikke for meget af.
Du kan hvis det er helt umuligt, også købe en slibesål til vinkelsliberen, og korn 40 + 80, og stadig lidt forsigtighed(det er nu du skal tænke på dine fingre, som du mister, hvis du ikke behandler vinkelsliberen med omtanke).
Derefter lapper du med spartelmasse (kan købes i Biltema) - derefter Topcoat (samme sted fra) og endelig en gang 2 komponent maling, så er i sejlende.
(På vores 31 f. sejlbåd er det min "medsejler", som er eksperten i sliberen - hun er oprindelig startet med hele yderskroget hvor spartelmasse/topcoat + års lag bundmaling er blevet fjernet, spartlet op, og malet påny - Kahytten er blevet glasfiberbelagt, og hele dækket er blevet malet op)

God arbejdslyst.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej fartilfire og Gerhard

jo jeg har billeder, men jeg kan ikke lige finde ud af at vedhæfte dem ?

Jeg giver beskeden vidre til min mand, værktøj har han da han er tømrer

mvh. fam.kamp
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
så prøver jeg at sætte et par billeder på
En Vinkelsliber høre absålut ikke til det her job, den vil blot ødelægge væsentligt mere end den gavner. Det er jo ikke en gammel blikspan på 4 hjul vel ???
Du skriver ikke noget om den eksisterene malings vedhæftning - hvis den hæfter godt til underlaget burde i overveje om det er besværet værd at "rive" den af. Hvis det ikke løstsiddende kan den males med en enkomponet emalie f.eks. hempels favolin som er stærk og elastisk. Bundmaling er som regel også en komponent. Du bør ikke male med to-komponent oven på maling du ikke ved hvad er og aldrig på en-komponent maling.

Hvis der er løstsiddende maling så prøv en kraftig højtryksrenser (+140-50 bar) før noget andet - det vil være det mest skånsomme. Jeg fik fjernet mere end 65% af den gl. maling på min med en 140bar højtryksrenser. Husk mindst briller + børn og husdyr på betragtelig afstand.

Regel nr. 1 før aftagning af maling er: Rengør hele båden for evt. voksrester med et kraftigt voksopløsene rengøringsmiddel - ellers sliber/skraber du bare voks ned i de fine ridser der altid vil komme ved slibning/skrabning. Det betyder dårlig vedhæftning for den nye maling.

Rigtig god arbejdslyst - hvis den eksisterende maling sidder fast - behøver i ikke så meget arbejdslyst og kan sagtens komme ud og sejle i år.

Du skal ikke have glasfiberen frem igen - kun til gelcoten som du ikke må ødelægge da den beskytter glasfiberen mod vand. Derfor er jeg enig med håndværkeren - ikke vinkelsliber - evt excentersliber med meget stor forsigtighed ellers håndkraft. Har du først ødelagt gelcoten skal glasfiberen primes igen - normalt med et epoxy-produkt som jotuns anti-pest.
Nogen typer maling kan fjernes med en varmepistol og en (sløv) spartel. Det er et stort arbejde, men hvis man ikke varmer for lang tid på det samme sted, er det nogenlunde skånsomt for underlaget.

Jeg fjernede flere lag gammel bundmaling med en hårdmetal skraber ( med støvsuger tilslutning i håndtaget). Let og effektivt, men man kommer nemt til at lave en ridse i gelcoaten.

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Tak for alle svar omkring det at få gammel maling af.vi har nu næsten fået alt malingen af, der sidder dog stadig noget i skridsikringen, men det sidder utroligt fast. på skroget har vi snakket om at prime den med Sealer/Primer fra Biltema. da meget af den tynde maling der er brugt der sidder fast. efter vi har højtryks renset den. Der er inkøbt rigtig mange ting bla. glasfiberspartelmasse (kortfibret), Gelcoat samt hærder, glasfiber til reparation af et lidt støre huld. og meget mere stort set alt sammen fra biltema.

Men for at vi ikke får gjort noget helt tosset vil jeg gerne høre jeres mening omkring arbejdsgangen.
jeg forventer når jeg i dag har fået gået alle kanter igennem for maling, skal den vaskes i Bådrens (Boat Cleaner), vi har en forstillen om at vi også kan prime alt gelcoaten, når vi har spartlet, rep. og slibet så vi kan bruge en 2-komponent maling. ?

har i et forslag. til hvordan vi/jeg skal gøre, for ikke at lave arbejdet to eller flere gange ;-)

Mange Hilsner fra
Linda

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også