Udskiftning af batteri i Gulvvarme rumtermostat

Da jeg lige er flyttet i hus med gulvvarme, og umiddelbart kan se på systemet at flere af mine rumtermostater mangler strøm skal jeg have skiftet batterierne, men hvordan gøres dette?

På producentens hjemmeside står der at termostaten skal åbnes, strømmen skal afbrydes hvorefter batterierne kan skiftes, men der står ikke om det er strømmen i den lille rumtermostat der skal afbrydes, eller om det er strømmen i hele boligen.

Nogle der kan hjælpe?

PS det er tale om termostater af den type som er på det lille vedhæftede billede.

/Martin

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har termostater mage til den du viser, bare med ledning i stedet for batteri. Det er nemt at åbne dem uden at skulle fjerne den fra væggen. Hiv drejeskiven af med fingrene. Bag den sidder der én skrue, som du skruer løs - så kan du tage fronten af.

Jeg slukker ikke strømmen, når jeg skiller det ad - det er jo bare signalstrøm der løber i ledningerne ikke højspænding. Og når du kører trådløst på batterier, kan jeg ikke helt se hvad det skulle ændre at man slukker strømmen?!?

Mvh. AllanE
Men det er lidt svært at afbryde strømmen til noget der bruger batterier....på andre måder end at tage batterierne ud

Mvh. AllanE
Arnskov84,

Du behøver ikke at afbryde strømmen i hele huset. Controlleren vil bare miste signalet til pågældende rumtermostat og skulle MEGET gerne fortsætte på sidste modtaget signal indtil den får nye pulser fra thermostaten igen. Så du kan roligt fjerne batteriet og sætte et nyt i, hvis den begynder at bøvle efterfølgende, så er det bare at indstille den til controlleren på ny, men det skulle den helst ikke.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Grunden til mit spørgsmål er også bare, at der står følgende i instruktionen for batteriskift i rumtermostaten:

"Når lysdioden blinker hvert 10. minut, skal batterierne skiftes. OBS! afbryd for strømmen inden du påbegynder skift af batterier!"

OBS er i denoriginale tekst markeret med fed, men der står ikke noget videre om dette, af denne grund er jeg i tvivl.

Vil jo gerne hurtigst muligt af med den lidt irriterende bip-lyd hvert tiende minut fra teknikskabet, som er lige ud for vores soveværelsesdør.

/Martin

Annonce
Forstår ikke hvorfor i alverden man skal det.. Hvilken producent er det?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Hvis der står du skal afbryde strømmen så må der være en afbryder på thermostaten ?
Mvh Jørgen.
Rumtermostaten er en megatherm til et 12-kanals gulvarmestyringssystem.

Vejledningen som jed refererer til er forresten denne: http://www.megatherm-magneta-as.dk/...mostat.pdf

Og til Jørgen mht. afbryder i termostaten, så var det også mit første gæt men når jeg åbner termostaten er der ikke nogen afbryder, kun en kontakt der skal benyttes når termostaten skal kobles til controlleren.
Skrevet af Arnskov84 på 27 jun 2009 11:05


Vil jo gerne hurtigst muligt af med den lidt irriterende bip-lyd hvert tiende minut fra teknikskabet, som er lige ud for vores soveværelsesdør.

/Martin


Vil det sige at det er Masteren, og ikke dem der sidder rundt i rummende der er "problemet"?

Hvis det er masteren lyder det ikke unromalt at den har en strømforsyning, og en back up fra batteri.

Kom lige med en melding om det er sådan det hænger sammen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

På vores centralboks, som på billedet herunder.

Blinker lamperne ved kanal 4 (blinker 2 gange) og kanal 8 (blinker 3 gange), ud fra det jeg har kunne læse i vejledninger m.v. skulle det indikere at den ene mangler forbindelse til en rumtermostat, og den anden er forbundet til en rumtermostat der er ved at løbe tør for strøm. Hvis dette er forkert må i lige rette mig ;o)

Endvidere bipper centralboksen ca. hvert tiende minut hvilket også stemmer overens med ovenforstående forklaring ifølge følgende vejledning: http://www.megatherm-magneta-as.dk/...103_45.pdf

Det er dette der er mit problem, håber jeg har kunne uddybe det nok

/Martin
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis