Søgelænder.

Jeg skal forsøge, at konstruere et søgelænder til min trækutter, noget i stil med dem, som man ser lavet af rustfrit stål,-men det vil jo koste en bondegård, at få lavet det på mål etc.

Er der nogen, som har et konstruktivt råd til, hvorledes man selv kan lave et billigere gelænder, måske med vandrør,bøjninger & T-stykker ?

Mvh
Selvbyggeren
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min umiddelbare tanke er at lave det i galvaniserede rør og så bruge nogle af de samle dele man nogen gange ser til brug for stiladser. De kan skydes ind over rører og holdes med en unbraco skrue.

Ellers må du svejse op i sort rør og så sende rækværket til varm galvaninsering når det er svejst op.

Kig evt på forskellige fiskekuttere, eller fisketursbåde, hvordan er det lavet her ??

Venligst Njord wink

MVH Njord
Ja min første og enkleste tanke, gik da også i retning af de forskellige vandrør, som man kan købe på mål.

Men hvordan får man bøjet dem, så de følger bådens linier ?

Det skulle jo gerne se ordentlig ud og ikke miskæmme, en i forvejen pæn båd.

Mvh
Selvbyggeren
Hvis det ikke er de helt store knæk. vil jeg mene at du varmer den med en gasbrænder og trækker dem i form.

En VVS'er har en håndbetjent hydaulisk rør bukker til hjælp. Måske kan du låne eller leje..

Men monter hele arrangemantet før du får det galvaniseret.

Venligst Njord

MVH Njord
Galvaniseret skriver du,-er vandrør ikke galvaniseret i forvejen ?

Ellers kan man vel bare grundmale og derefter male dem i den ønskede farve.

Mvh
Selvbyggeren
Hej
nu er jeg jo nogetledes på udebane her, men galvaniseringen på et rør knækker af når man bukker det, enten koldt eller varmt, og vil dermed ikke være bestandigt overfor iltet vand. Derfor ses- forhåbentlig- aldrig bukkede rør på brugsvandsinstallationer!
Der er vel en årsag til at andre søgelændere laves i i rustfri stål, netop at andet materiale ikke kan holde.
Hvis du holder fast i din ide, kan du for mig at se lige så godt bruge sorte rør, bukket som ønsket og derefter ofre en fornuftig sum på efterbehandling- både indvendig og udvendig!
" gelænderfittings" som fastgøres med unbrakoskruer hedder bl.a. 'Keyclamps', men er efter min bedste overbevisning uanvendeligt på en båd!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Okay,-så blev jeg da så klog.

Selvfølgelig kan enhver da se, at som på motorbåde, hvor det fra fabrikken er lavet færdigt i rustfrit stål, er langt det mest elegante, men sådan en opgave hele vejen rundt, lavet,bukket,svejset på mål, efter alle kunstens regler,-ja det kan jo gå hen og blive en bekostelig affære.

Mak kan jo selvfølgelig også bare montere nogle stager, med 3-slået reb imellem, jeg synes bare, at det ser så gammeldags og skonnertagtigt ud.

Som jeg tidligere skrev, så skulle det jo ikke gerne misklæde båden,-ligesom dem man ofte ser med hjemmelavede styrehuse, der ligner et eller andet kasseret legehus til børn.

Mvh
Selvbyggeren
Jeg ser at du bor i Fredericia..

Så jeg formoder at båden ligger i fredericia lystbådhavn.

Men hvor/hvilket nummer så vil jeg gove dig min mening om hvad der vil klæde skiwet !!

Jeg kommer nemlig på de kanter Lørdag d. 11/5-2003

Venligst Njord

MVH Njord
Njord -> jeg er ikke så meget for, at beskrive hvilken bådplads, jeg ligger på.

Når vi både har talt om GPS og andre dyre installationer,-så kunne nogen måske foranlediges til tyveri.

Mvh
Selvbyggeren
Det forstår jeg fint..

Min båd blev ribbet på land i vinteren.. Og så afsluttede man lige med en 2 kg pulverslukker ud over det hele...

Venligst njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også