ABS-lampen lyser i Corolla

ABS-advarselslampen lyser i min Corolla (1,3i Fantastic fra 1994) og bremsepedalen er med mellemrum urolig under nedbremsning.
Da jeg har nye bremser både for og bag, er sandsynligheden nok størst for, at det er en bremsesensor, der er røget. Eller hvad?
Er der nogen, der ved hvor sensorerne sidder? Og om man evt. selv kan forsøge at ordne dem. Fx gøre dem rene??

Hilsen Jacob

Jacob Andersen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sensoren sidder nede ved hjulnavet. Det er den eneste der har elektriske ledninger (Hvad fanden er en elektrisk ledning???? Det hedder el-ledninger, Chr.) sat på i det pastorat.

Kig om ledningerne er skadet, irrede i stikkene mm. Ellers er det sensoren. Jeg mener den kan skrues af, når hjulet er taget af, men lige på en Corolla... Der kommer jeg til kort.
Boltene på min Skoda var rustne og en klampmekaniker i Svendborg knækkede dem. Det kostede mig dyrt.... Næste gang gør jeg det selv. Så hav rustolie, klaphammer mm ved hånden.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg tror chancen er lige stor for og bag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Jacob, når du siger at du lige har fået lavet bremser, og at problemet er opstået efter dette, kunne det måske tyde på at sensoren ved hjulet er skubbet lidt væk fra ringen med tænder eller huller i. jo længere sensoren er fra ringen, jo svagere signal kommer der frem til ABS styringen. sensoren må ikke røre ringen, men den skal sidde helt tæt på. du kan lave en kontrol af sensorene med et multimeter/multiinstrument (dem til 80 kr. i harald nyborg kan sagtens bruges) der kan måle millivolt vekselstrøm. prøv at finde en samling på ledningen fra sensoren, skil stikket ad og mål ned i stikket mens hjulet drejes rundt(spinnes) hvis du ikke får et udslag i millivolt er sensoren enten defekt eller for langt fra ringen. Hvis multiinstrumentet kan måle modstand skal modstanden i sensorene være ca ens, hvis en falder mere end 75 ohm udenfor de andre er den sansynligvis defekt. kan du ikke få spidserne fra multiinstrumentets ledninger ned i stikket er det et godt trick at bruge 2 bøjede papirklips.

Et defekt hjulleje kan også give den fejl du beskriver, fordi at signalet bliver svagt når der drejes og hjulnavet vrides. så tændes lampen, og den slukker ikke før tændingen har været afbrudt og tændt igen.

Mvh
Kenn
Knækket abs-ring på navet, det kan være sig på hvilket som helst af de 4 hjul, men så knurrer den i pedalen til tider under en ganske almindelig nedbremsning.

Det er med 99,99% garanti ikke en sensor.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis