Når man høre på kloge folk, går ens græsplæne ud!

Hej. Fik jo at vide, at min græsplæne havde en del mælkebøtter i sig, og man kunne få nogle hormoner til at sprøjte ud på græsplænen. Som sagt som gjort. Fik jeg fat i noget hormon til plænen, fik da også at vide blandingsforholdet.(skal siges at det er overholdt). Det resulterede så i at min plæne de fleste steder er gået ud!!! Kan man på nogen måder redde sådan en stakkels græsplæne igen? Skal siges at når jeg rykker i græsset er der stadig rødder ved.. Håber virkelig I kan hjælpe mig med denne her.....
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener at vide, at man ikke må sprøjte hel nysået græs. Sådan var det i det mindste før i tiden.
Så lidt mere frø i, der hvor det ser mest sløjt ud og riv i det med en rive, men ikke lige nu i den stærke sol og varme.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det var godt nok ikke nysået. men du kan ligesom se. der hvor jeg har startet med at sprøjte er det værst.. og bliver så bedre længere nede af plænen. Viste det til ham skovlen igår som havde pudset det lorte middel på mig. Han ville ikke kendes ved det. Han mente det var mossen som havde gjort udslaget... JA DA. Har en robotplæneklipper for at der ikke skulle komme mos.
Hvordan skulle en robotplæneklipper forhindre mos?

Vand plænen. Hvis den ikke er død, skal du sørge for, at den har noget at leve af - så skyder den måske igen.

Jeg fik det råd af en gartner at bruge penge på god plænepleje i stedet for sprøjtemidler - dvs. vand, gødning og hyppig slåning, så klarer græsserne alt andet. De få ukrudsplanter, der vil etablere sig, kan man så klare med et ukrudtsjern. Har virker indtil nu.

Mvh.

Jan R.
en robot plæneklipper "piner" plænen så mosset ikke kan nå at overtage plænen. Nemlig som du selv skriver ved hyppig slåning....
hvis du piner græsset giver du mosset de bedste muligheder for at overtage. formodentlig er tanken med robotplæneklipperen, at hyppig klipning er med til at holde græsset i vækst og græsset dermed kan "udgro" mosset, men det kræver jo nogle forudsætninger som at plænen har tilstrækkelig med vand og gødning til at holde sig igang. er plænen ved at tørre ud vil hyppig klipning bare fremskynde at græsset bliver brunt. det betyder naturligvis ikke at mosset overtager, da det heller ikke gror i tørke, men når der kommer vand igen vil mosset have lettere ved at etablere sig, hvis græsset er svedet ned.

er din plæne sprøjteskadet så lad være at gøde den før den er kommet i vækst igen. det vil kun gøre ondt værre at gøde, hvis græsset er svagt, da gødningen så vil svide græsset.

hvis du eftersår nu, selvom det er lidt sent, skal du ikke gøde før det nye græs er etableret, så det er nok først til næste forår.


Annonce
Masser af vand er det der skal til. Du skal vande det er fordi der ikke er fugt nok i jorden til at føde din græsplæne

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej.

Husk at når du bruger hormon, skal der gå minimum 3 dage fra sidste slåning, og græsset må ikke slås før efter 3 dage efter sprøjtning.

Derudover kunne det lade til, at midlet ikke har været ordentligt blandet i sprøjten, hvis du har svedet græsset da du startede.

Jeg har lige givet mit græs i mandags, og det har ikke givet problemer. Udover at mælkebøtter og tidsler er gået ud... Min plæne har også lige fået gødning.

VH

Ole

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis