Båd med vand

Følg tråden
Morten1111
Morten1111
Postnr: 4100
Morten1111 Morten1111 Trådstarter

Hej alle!

Mange tak for alle de gode forslag.

jeg er nu også mest stemt for at sætte en bundventil i, men er enig med Grandoldman i at jo færre huller jo bedre, men jeg orker ikke at afmontere det hele når jeg lige har fået det i.

Men nu komme det store spørgsmål så, jeg fandt ud af der var vand i båden da jeg ville skifte en skrue i stolen og vandet kom fra, lige under det øverste lag, er vandet så ikke i skroget, men i oversiden?  

Morten

fartilfire
fartilfire
Postnr: 4000
fartilfire fartilfire
Du skal ikke være bange for skroggennemføringer der er lavet rigtigt. Som jeg forstår det nu har du monteret en masse udstyr i din båd uden at bruge f.eks. sikaflex ved alle monteringer og i alle skruehuller. Derfor har du nu vand i din båd.

Jeg ville afmontere det hele og montere det rigtigt en gang for alle.

Vandet er mellem din dørk og skroget - altså et hulrum under dørken.

Hvis du monterer alt rigtigt kunne du bore et hul i dørken agter og suge vandet op med f.eks. en vandstøvsuger med en 1/2 slange på sugestudsen + lidt tape. Derefter kan du lukke hullet igen med en lænseprop. Så får du ingen huller udvendigt under vandlinien.

Nedenfor et lille udvalg. Den af plastik og den af messing har den ulempe at der stikker et stykke ud der kan blive revet af ved et uheld. Jeg ville til enhver tid vælge den af rustfrit stål da den kan blive næsten i plan med overfladen.

Billederne er sakset fra afi.dk

[IMAGE:4839]

[IMAGE:4840]

[IMAGE:4841]

Morten1111
Morten1111

Det er nok løsningen, nej alt jeg har monteret, er monteret med Sikaflex, men vandet er kommet fra metal pladen ved påhængsmotoren, hvor pop nitterne er gået løse og efter jeg har fået større motor på ligger den linje under vand en gang imellem, så det er der problemet er.

Morten

Morten1111
Morten1111
Hej igen!
Den er stadig gal, håber I kan hjælpe?

Nu har jeg anskaffet mig bundventiler og har fået af vide at jeg skulle bore, så langt ned på agter som muligt.
Det har jeg gjort, men på det nederste hul, var det massiv krydsfiner og det øverste hul er delvist krydsfiner (meget våd) og skum, så det drypper kun meget langsomt.
Hvor skal jeg nu lave hul for at finde vandet?

Håber I kan hjælpe.

Den synkende sømand!

Morten

lynæs
lynæs
Postnr: 5400
lynæs lynæs
NORMALT ville man sætte den længst nede i midten. men bor dog et lille hul først.
Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hedapo
hedapo
hedapo hedapo
Morten1111 skrev den 25-06-2009 14:02:57

Hej alle!

Jeg har lige investeret i en lille 14f dobbelt skroget jolle, jeg har desværre konstateret at der er kommet vand ind i skroget og jeg ved også hvor det kommer fra.
Nu er mit spørgsmål, hvordan får man vandet ud, er det muligt at lave en bundventil på ydersiden af båden, så den ikke skal tippes (har lige fået monteret motor/rat og sæder) eller skal det være indvendigt?

Hvordan lukker man bedst hullet igen?

Morten

Hej

Jeg står med samme problem, har købt en 12.fod speedbåd med 55.HK den er sindsyg tung og kan næsten ikke løfte den da der også er kommet vand ind et sted, afmonterede stole og bænk samt det filtgulv og under lå der en tynd laminatplade lignende som var helt mør, nå fik det væk også og kunne faktisk se gennem glasfiberen at der var vand under, og det virker noget blødt gulvet, så nu syntes jeg det ser uoverskueligt ud en masse vand og dårlig glasfiber gulv, er der mon et godt råd der😊

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Eneste måde at klare det på, er at skære den indvendige bund op, og forny evt spanter og krydsfinerplade, og så nogle lag glasfiber, giv hækken et tjek også, ofte er træpladen her også rådden.

(er din båd lavet med skum i hulrummet, skal alt det våde skum ud, så kan du enten bygge op med skum, eller spanter og træplade, som beklædes med fiber)

Pladen i hækken kan enten skiftes inde eller ude fra, ofte nemmest udefra.

Laver du den udefra skære du 5-10 cm fra alle kanter, fjerner den rådneplade og sætter en ny plade ind, og støber glasfiber over, det er vigtigt du sliber alt gelcoate af det eksisterende hvor du skal støbe ind over, du skal ind til ren glasfiber.

Se evt her, bare et eksempel, der er en del andre projecter der ligner dit, så søg lidt rundt i foto albummet...    https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik-projekter/8160-bayliner_2050_4_3_mercruicer_renovering

Hellere eje, end at leje.
hedapo
hedapo
hedapo hedapo

Hej Tusinde tak for svar, så er der alligevel lys i sigte, og linket er super fint, jeg må hellere komme igang med det samme😊👍

hedapo
hedapo
hedapo hedapo

Hej igen😊

så gik vi igang hold nu op, jeg valgte at bore et lille hul 5 cm fra bunden men det rendte meget langsomt, skar så gulvet af og den var proppet med skum som var MEGET vådt fyldte en trailer, og trærammen var meget råddent, kan jeg få et godt råd til at genopbygge den, er ikke så skarp på det område, og læg mærke til billedet der er en gammel tank i front da man kunne fylde brændstof på som ikke bruges mere, vil det være en god ide at bibeholde den og få den i funktion igen eller bare fjerne den. eller er min båd bare et håbløst projekt 😊 mange hilsner 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.