Båd med vand

Hej alle!

Jeg har lige investeret i en lille 14f dobbelt skroget jolle, jeg har desværre konstateret at der er kommet vand ind i skroget og jeg ved også hvor det kommer fra.
Nu er mit spørgsmål, hvordan får man vandet ud, er det muligt at lave en bundventil på ydersiden af båden, så den ikke skal tippes (har lige fået monteret motor/rat og sæder) eller skal det være indvendigt?

Hvordan lukker man bedst hullet igen?

Morten

Morten

Hej alle! Jeg har lige investeret i en lille 14f... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Håbløst er det jo ikke, men et stort arbejde, der er jo ikke andet for, end at bygge op igen med vandfast krydsfiner, man kan beklæde krydsfineren med glasfiber, og støbe dem fast på skroget ved at lade glasfiberen gå 5-10 cm ind på skroget, det er vigtigt den gamle fiber er hel ren, og tør, samt evt. topcoate er sleben væk, så man er nede ved glasfiberen, ellers holder det ikke at støbe fiber på.

Jeg ville undlade at komme skum i igen, og så bruge en vandfast krydsfiner på ca 18 mm tykkelse som beklædes med glasfiber, som den nye bund i båden.

Hvis det er en rustfri tank, kan du jo ligeså godt lade den blive, men skal du ikke bruge den, og gerne vil udnytte pladsen til andet, kan du jo fjerne den.

Hvordan med træpladen i hækken, de har det jo også med at rådne.

Husk at få en prop i hækken så du kan tappe evt vand ud af dobbeltbunden efterfølgende. (hvis du da ikke allerede har en )


Vi prøver igen, i morgen --

Hej mange tak for svaret, ok jeg troede faktisk der var skum i hulrummet pga opdriften, men kunne da se det kan suge mange liter vand, og var noget tungt noget at tage op. ja så ser det overkommeligt ud, det er en stor plastic tank der er og tænker den bare kommer væk da der sener er blevet brugt en løs tank. så er der også lidt opbevaringsplads😊.

man køber glasfiber i ruller ik? og hvad skal det opløses med så det støbes sammen,?  jeg har ikke så meget forstand på glasfiber men er villig til at springe ud i det med gode råd

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja skummet er der for at sikre opdrift, samt at stabilisere.

Men laver du et lufttæt rum, giver det jo også opdrift, jeg foreslog en 18mm vandfast krydsfinerplade, for at få en stabil bund.

Det vil være godt hvis du kunne få en til at hjælpe, der har erfaring med glasfiber.

Du skal bruge noget glasfibermåte i rulle, vil anbefale 300 eller 450 gr ( glasfibermåttes tykkelse regnes i gram pr m2)

Nu er jeg ikke helt klar over arbejdets omfang/størrelse med 20 kg polyester og 20 m2 måtte, er da nok en god begyndelse.

Materialerne kan du eks. købe her... http://www.glasfiber-center.dk/default.asp?page=oversigt.asp&IDmaerke=141&gclid=EAIaIQobChMItMb9qsru4gIVw8wYCh2-uge1EAAYAiAAEgKdI_D_BwE

Du kan prøve at kikke her, hvor jeg renoverede en gammel jolle

https://www.baadgalleri.dk/galleri/3582-nord_jolle


Vi prøver igen, i morgen --

Hej.

Jeg står og skal i gang med et lignende projekt.

Ny krydsfinerbund belagt med glasfiber, og evt nye spander.

Tænkte om det måske var en god ide at prime fineren med polyester eller andet på undersiden før den lægges i ?. Det er jo umuligt at undgå fugt under bunden, og på sigt vil den jo måske rådne igen ?.

Vh Jan.

Ved ikke om det hjælper at prime, med polyester, men laver du tyndt, burde det trække ind i træet, og giv det så evt. en omgang ufortyndet til slut.

Man kan godt undgå fugt i dobbeltbunden, den skal bare være 100% tæt.

Jeg lavede ny bund i min jolle, for 18 år siden, den er stadig knastør i dobbeltbunden.

Da jeg lavede dobbeltbunden, kom jeg overtryk med trykluft, i hulrummet, og testede med sæbevand, og fandt da også en lille utæthed, som så blev udbedret.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak Jens, det vil jeg prøve..

Hvis vi snart kan få noget ordentligt vejr..  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også