Båd med vand

Hej alle!

Jeg har lige investeret i en lille 14f dobbelt skroget jolle, jeg har desværre konstateret at der er kommet vand ind i skroget og jeg ved også hvor det kommer fra.
Nu er mit spørgsmål, hvordan får man vandet ud, er det muligt at lave en bundventil på ydersiden af båden, så den ikke skal tippes (har lige fået monteret motor/rat og sæder) eller skal det være indvendigt?

Hvordan lukker man bedst hullet igen?

Morten

Morten

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søg under "bundprop" i et marinekatalog - de fåes fra 32 kr. i plast, og bor den i bunden i hækken.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Umiddelbart vil det være smartes at få vandet ud hvor det kom ind.. men hvad er båden lavet af.. ?? plast eller glasfiber?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej!

Den er lavet af glasfiber, vandet er kommet ind hvor motoren sidder, metal pladen hvor man skruger motoren fast, er pop nittede fast og det er dem der er gået løse.

Hvis man sætter en bundventil i, kan man så gøre det på ydersiden af båden, det ville hjælpe så jeg ikke skulle afmontere alle delene?

Morten


Morten

Afmonter motoren

Afmonter metalpladen

Rejs båden og lad den stå til alt vandet er kommet ud

Monter metalpladen igen med masser af sikaflex så der ikke kommer vand ind igen.

(Monterer du en bundprop forhindrer du ikke nyt vand i at trænge ind)

Hej!

Nej den er jeg med på, jeg udskifter metal pladen og får lukkede det med sikaflex. men jeg er bare ikke sikker på at få alt vandet ud når det kun er små huller, det var derfor jeg troede at man med sikkerhed ville vide om man havde fået alt vandet ud, hvis man brugte en bundprop, men er naturligvis usikker på om man kan lave det 100% tæt igen.

Så kunne man jo også altid tjekke om der er vand i, hvis man har bundventilen.

men kan det lavet 100% og med hvad, sikaflex?

 


Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Ja - sikaflex

Vælger du en bundprop så gør dig selv den tjeneste at vælge en hvor der ikke stikker noget ud (der kan ramme noget og blive deformeret).

Der er normalt en kærv i proppen så man kan skrue den helt i plan.

Koster under en "hund" i rustfri stål

 

Mange tak for hjælpen, det prøver jeg!

 

 


Morten

Hvis jeg kunne undgå at lave et hul i bunden af min båd ville jeg det, helt sikkert.
De huller ved metalpladen kan du jo evt lave lidt større, de er trods alt over vandlinjen.
Huller kan du så lappe med epoxy filler med fibertråde i. Det er en tube du køber med noget hærder til..
Laver du der efter anvisningen bliver det næsten lige så stærkt som resten af båden og du kan lave nye huller i til pladen.
Sikaflex er en blød gummimasse som holder sig blød i mange år og som tætener 100 % det fås også i mindre tuber.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ville stadig bare skrue en bundprop af plast i bunden, og så tømme vandet ud, når den kommer på trailer (og - ja - jeg ville kun bore hul i yderskroget)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg vil give Gerhard ret, det er den bedste og enkleste løsning  For jeg kan se at der er monteret mange andre ting i jollen i det inderste lag glasfiber, dermed er der endnu flere små huller hvor vandet kan trænge ind i skroget.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også