træunderlag til stikkontakt

Hej forum Jeg ville lige høre, om det er nødvendigt, at skifte de gamle underlag af træ til indmuringsdåser. For jeg kom bar til at se, at ledningerne godt nok er tæt på træet der hvor de går ind i kontakten. Jeg tænker her på brand fare. God sommer
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thorben...

Både ja og nej.. Hvis du laver om på din installation skal du skifte trædåserne ud til alm. indmuringsdåser. Det siger loven, og det er bl.a. for at undgå brand mm.

Jeg vil dog under alle omstændigheder gøre det, hvis jeg alligevel skulle igang med malerarbejde eller lign. For det første fordi det er nemmere at montere, og ikke mindst fordi at "moderne" stikkontakter ikke kan dække trærammen (med mindre du bruger en ramme 68, hvilket jeg ikke syntes er pænt.

Det er et lidt træls arbejde at skifte sådan et "underlag", men det er givet godt ud, hvis du alligevel skal lave om i installationen eller bare i rummet.

Håber det kan bruges!

MVH

Lasse Kristensen
Aka. Bamse82
Du skal ikke skifte den hvis det kun er kontakter du vil have nye af. Dog skal du være opmærksom på at Fugas stikkontakter uden afbryder, ikke kan være i dåsen, da de er for dybe!!

Og så kan man i øvrigt skifte sådan en dåse uden ret meget arbejde. Hvis man gør sig umage, kan man faktisk dække hullet med en bred ramme. Og derved undgå maling!
Men det kræver at man har tålmodighed...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
-> Næstformanden... Samtlige trædåser jeg har set i min tid som elektriker, har jeg endnu ikke oplevet trædåser, hvor der ikke har kunnet være en fuga stikkontakt i.

Andre:
Tit og ofte er der tappeseret nedover dåsen, inden at den oprindelige stikkontakt er sat på. Dette gør at man uden problemer man anvende en 63 ramme, bare et tip.

Dog vil jeg da helt klart anbefale at udskifte til en ny passende dåse af hensyn til brandfare.. (Jeg mener nu også helt bestemt de gamle trædåser var oversprøjtet med noget, så de ikke kunne brænde (derfor de er grønne) - dog er jeg ikke helt sikkert..

Men iforhold til SB §134.1.1 syntes jeg helt klart det vil være på sin plads at udskifte dåsen ved mulighed.

Mvh.
Sten krog - El-Installatør
Ja der var nogen af dem der var behandlet, men har set mange der ikke var behandlet. Og der er altså noget med dybden i dem, derfor kan det godt passe at grisetrynen og den uden afbryder ikke kan være der i.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du har muligvis ret i at det kan blive et problem med grisetrynen. Den uden afbryder er ikke et problem. I vores nuværende hus sad der træunderlag med stikk. uden afbryder.
--->Stenkrog: Vi skal ikke blive uvenner over en lille detalje som en trædåse!!
Jeg ved bare at jeg flere gange har hugget ud i dåserne eller skiftet dem, for at der var plads til dem uden afbryder. De er lidt dybere!
Og så sent som for et par måneder siden skiftede jeg en dåse i mit eget hus. Netop af den grund at den ikke var dyb nok. Huset er fra ´73 og jeg mindes ikke at dåsen var grøn...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også