overførings ark

Jeg har nogle mønstre jeg gerne skulle have overført fra papir til en metaloverflade. Har prøvet med gammeldaws carbon-papir, men det blev noget værre smøreri. Findes der mon nogle ark man kunne komme i en printer/kopimaskine og bagefter overføre det til metalpladen? Det skal ikke være specielt holdbart, da det bliver graveret væk.

Nogle gode ideer?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke til noget der kan du spørger efter. Men en ide (hvis det ikke er for detaljeret) er at printe det på noget tykt papir, skære mønstret ud (altså fjerne det som skal graveres på metallet) og så tape papiret fast op metallet og tegne mønstret op igen direkte på metallet, så har du et tryk du kan gravere efter. Håber det gav mening

Christian

Hvis man priner det ud på en laser printer og papiret ikke er alt for sugende, så vil dit print være lidt højre end papir. Så kan man stryge det på med et strygejern. Jeg ved ikke om det også virker med inkjet printere.
Men dit aftryk bliver spejlvendt.

Hvordan vil du gravere det væk? Jeg synes det er svært nok i forvejen at holde sådan en maskinne stille i hånden.

Mvh Adam
Tak for buddene. Den med at skære det ud i stift papir duer desværre ikke, da motivet er alt for detaljeret. Mht laserprintet så jeg et lign forslag på nettet efter jeg havde startet denne tråd. Der foreslår de at man pensler bagsiden af papiret med acetone, og det skulle så løsne toneren og føre den over på metalpladen. Begge metode skal da prøves.

@ DLG: Man har lavet kobberstik i mange hunderede år. Også før Dremel kom til :) Man bruger noget der kaldes stikler. Det er metalstænger med forskellige faconer og slibninger. De sidder på et håndtag og man skubber så skæret langs de linier man har tegnet op. Det kræver mange års øvelse at opnå pæne resultater, men det tilføjer også det du graverer i noget helt unikt. Det med en roterende fræser vil altid blive groft og udefineret. Den vil altid helst trække i en eller anden retning og det er svært at styre hvor meget man tager af. Man kan gravere i alle typer metaller og stål, men nogle typer er selvfølgeligt mere medgørlige end andre :)
printe det ud på en selvklæbende etiket. sætte etiketten på metalemnet og gravere ned gennem etiketten.
hvis du synes en selvklæbende etiket er for tyk at gravere gennem kan du købe supertyndt rispapir af den type man bruger til at printe motiver på til lagkager. Print motivet på papirer og sæt papiret på emnet. også her graverer du gennem papiret, men det er så tyndt, at det burde være helt uden betydning.
Man har tidligere kunne få A4 plastikark til at overføre printtegninger på printplader. Man skal benytte en laserprinter og dernæst et strygejern til at overføre mønstret til printpladen.
Der er også den mulighed at benytte fotolak, men det afhænger af metalpladens størrelse. Når der efterfølgende skal ætses, kan der blandes farve i væsken. Eks. DynaCold eller anden stoffarve er velegnet til anodisering. Frugtfarve kan også benyttes hvis holdbarheden er uden betydning.

Mvh. Christian

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis