Garmin 620 søkortplotter

Har netop taget min nyindkøbte søkortplotter i brug, og den er på mange måder en handy ting, kompakt, let at bruge, 5-9 timers batteri indbygget, og let at tage med sig, nøjagtig som det kendes fra en bil GPS. MEN fingertouch skærmen gør samtidig at displayet begynder at lave spejleffekter, ligesom kontrasten ikke er overvældende når der er meget sollys, også selvom apparatet har solen i ryggen. Det skyldes sollyset, der reflekteres i havoverfladen. GPS'en er monteret i sejlbådens cockpit ved nedgangen til kahytten, og sidder placeret i skygge. Garmin reklamerer ellers med at plotteren er et indlysende valg til speed- og sejlbåde, og 620'eren bør blive standardvalget inden for stand-alone søkortplottere. Er der en der har et forslag til en løsning, der kan forbedre dette? Ellers har jeg en kortplotter til salg.

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jepe.
Lad nu være med at opgive så let
Selvom jeg er modstander af alt det tingel tangel i vore dages lystbåde, betyder det ikke at andre ikke må eksperimentere.
Din kortplotter høre ikke til i cockpittet men ved kortbordet i kahytten, og så skal du have et viser indstrument i cockpittet, der fortæller dig hvilken kurs du skal gå på kompasset.
Hvis du fortsat vil holde på at det skal sidde i cockpittet, skal du nok anbringe det på en konsol der får skærmen til at vippe på skrå så den er længst fremme for oven. Det vil i nogen grad forhindre reflextion i skærmen.

V.h.  Håndværkeren
Æv - de har kopieret den model jeg lavede med en papkasse og en hobbykniv, da jeg for en del år siden både villle have sol på kroppen, og arbejde med min bærbare.
Så mon ikke bunden af en 5l dunk - lidt sort hattelak, og et skærende instrument ville kunne klare problemet.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Nope - men der skal vel også være fordele ved at købe noget færdiglavet, hvor mange mennesker har været kreative i dessign af produktet.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't


Etuiet kan man -også- lave selv.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

GPS'en kan man også lave selv - men så bliver der ikke meget tid tid til børnene...

CHR. Hedder det ikke en "bankrøvgiver"?

@Håndværker, Du er har en brugbar løsning, men det er jo ikke på det niveau Garmin sælger på! Det er en cockpit løsning, som der argumenteres for. Bortset fra det har jeg efter 1 uges brug i prakis denne vurdering: minusser: det er svært at aflæse display i cockpit pga spejlreflekser, der muligvis forårsages af at berøringsdisplayets slidfolie; apparater bruger strøm når det er slukket; så kan du meget let afmontere det, og så aflader det interne battter. Der er ingen sekunder på uret (nogle koger æg, andre sejler kap), navigation har udgangspunkt i din aktuelle position (ruter). Plusser: Jeg har et G2 kort, som gør dig istand til at, Du peger på din destination, og så laver plotteren en magentarød stribe henover søkortet som du blot følger. Jeg har indtastet sikker dybde til 5 meter og højde til 12 meter, det er lækkert. Jeg er kommet tættere til kyster, som jeg simpelthen ikke har gidet navigere til med kort, passer og ekkolod. Og så tjekker man lige hele ruten på forhånd og så kan konen også styre, og skipper kan slappe lidt af.

Det har ingen effekt med diverse skygger. Det er et spørgsmål om lyintensitet (tror jeg). Den er placeret på en svingarm, som kan svinge ind i kabyssen, og så er det ingen sag, at aflæse displayet.

 

Hmm ! Bliver den ikke temlig fedtet af at hænge i Kabyssen når der kokkereres
Men mon ikke du mente kahytten
Se det er jo meget godt at fruen kan aflaste lidt der også, men under opsyn
Jeg forsøgte forgæves at lære min daværende frue bare at tage pinden en gang imellem, men med dårlige vibrationer hver gang. Hun kunne ikke få ind i sin knold at man skubber pinden fra sig på kryds når der kom et kraftigt pust, hun hev den til sig som en bremse hvorefter skivet smed sig endnu mere.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis