Douglas eller lærketræ ??

Vi skal igang med at ramme stolper ned til en gangbro i vandkanten af en lille sø/vandløb...

Vi har fået tilbud fra to forskellige - den ene foreslår douglas træ og den anden lærketræ..

Vi har valgt ham der foreslår douglas og han vil gerne uden mer- eller mindrepris anvende lærketræ hvis vi gerne vil ha' det...

Er her nogen der har en mening om det ene fremfor det andet???


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Lars ON den 24-06-2009 09:30
jf denne her : http://www.trae.dk/index.asp?page=/dokumenter/dokument.asp%3FDokumentID%3D90

har lærk længere holdbarhed end douglas ved jordkontakt (se "brugsklasse 4").



yes - og her er den oprindelige artikel fra Teknologisk institut, sidst redigeret i marts 09 så den skulle være opdateret:

http://vot.teknologisk.dk/14398

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

også et godt link BOFH ,
men vi gør det ikke lettere for jens, for i dit link kan man jo så se, at afhængig af forholdene kan douglas faktisk være mere holdbar end lærk, men lærk kan også være mere holdbar end douglas.

 

 

hverken douglas eller lærketræ skal i jorden, i den forbindelse holder det ligeså godt som gran eller fyr.
Hvis noget skal i kontakt med jord skal det enten være eg eller trykimprægneret af god kvalitet, feks klasse 3 som er "godkendt" til saltvand.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren den 24-06-2009 19:26
hverken douglas eller lærketræ skal i jorden, i den forbindelse holder det ligeså godt som gran eller fyr.
Hvis noget skal i kontakt med jord skal det enten være eg eller trykimprægneret af god kvalitet, feks klasse 3 som er "godkendt" til saltvand.

Øh? -ja - det fremgår også af det materiale vi har linket til - Jens er nu så klar over at der også er et endnu bedre alternativ end egetræ...

@Lars ON: Rigtigt! - det var udelukkende for at jeg tidligere havde undersøgt emnet at jeg kunne huske siden og kunne huske at der var listet lidt flere sorter. Jens har nu mulighed for at se om mer-prisen for europæisk eg eller Robinie er indenfor budgettet eller om mer-prisen vs. holdbarhed for de enkelte sorter er pengene værd.

Herudover er det nok også en god ide (hvis det er lovligt?) at forsøge at behandle træet på samme måde som gammeldags bolværker (tjæreprodukt?) såfremt der er tale om lagret træ der kan tage imod imprægneringen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Brug lærk ( Evt eg men det er dyrt) Har brugt lærk til min bro ( 10 år gammel nu ) Er 100 % Ok
Har osse brugt eg til en anden brog er osse 100 % Ok. Begge broer er lavet i 5*5 tommer
Står osse om vinteren

Tak for jeres svar!!!

Det bliver jo nok lærk af følgende årsager:

Vi har ikke økonomi til Robinia

Det er et $2 område - myndighederne vil nok ikke være imponeret over trykimprenering...

 

Tak


 

du er velkommen til at skrive til mig ,og lade mig se hvad du skal bruge.

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis