ombygning til flerskrog

Hej med jer, Tak for jeres gode råd, læser dem dagligt.

Jeg har en Atalanta 30D sejlbåd, hvor jeg har fået den måske skøre ide, at rive kølen af og montere side skrog med sænkekøl på.

Jeg er klar over at bredden på min båd gør at det ikke bliver til en hurtig trimaran, men tror overhovedet den vil sejle fornuftigt og mindst ligeså hurtigt (læs ikke lige så langsomt) som før ?

Båden vejer ikke voldsomt meget når kølen er fjernet, den har desuden godt med sejl areal.

Hvad skal der laves mht. sejl samt rig ?

Håber på gode svar samt ideer. På forhånd Tak.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Tror du ikke at den mest seriøse løsning er at sælge Atalantaen og så købe en katamaran.

Atalantaen er som jeg husker det lavet i et par versioner, en med fast køl og en med sænkekøl. Og er såvidt huskes konstrueret af Elvstrøm. Da han jo generelt er ret god til at trække streger vil jeg ikke tro at du kan klare opgaven bedre når du "bare lige" vil bygge om til en katamaran. Dels kræver det at de to skrog er ens, altså må du købe en atalanta mere og hugge op !!! Dels er skroget konstrueret som et deplacementsskrog og ikke bygget som sådan til at plane.

Nej glem du din drøm !!

Hvis du er utilfreds, helt grundlæggende, med Atalantaen så sælg og køb noget der kan indfri dine drømme...
Er det blot fordi du ikke er helt tilfreds så ret op på trimmet og kig kritisk på dine sejl. Et nyt stel sejl giver ofte rigtig meget for de bliver hule med tiden, man mærker det måske ikke fra denm ene dag til den næste men det sker !!

Er du usikker på trim og sejl så snak med et par erfarne sejlere i din klub og inviter dem på en lille tur og få deres vurdering over en frisk skænket øl.

Måske er det skipperen der skal trimme helt anderledes ???

Venligst Njord ! smile

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
enig.

Det er fjollet at spolere en dyr og god sejlbåd på den bekostning.
Tak for jeres svar.
Og jeg giver jer ret mht. spolere en udmærket båd.

men min ide var nu også montere sideskrog så det blev til en trimaran.

derved kunne jeg få mindre krængning og måske med fart.
det ville desuden give lidt mere plads på side nettene (i godt vejr)

mht. sejlene er de gamle og formentlig slidte, jeg har desværre ikke så stor erfaring herom (endnu) og er der ikke noget med at gamle, hule sejl krænger istedet for at give fart??

mvh.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for jeres svar.
Og jeg giver jer ret mht. spolere en udmærket båd.

men min ide var nu også montere sideskrog så det blev til en trimaran.

derved kunne jeg få mindre krængning og måske med fart.
det ville desuden give lidt mere plads på side nettene (i godt vejr)

mht. sejlene er de gamle og formentlig slidte, jeg har desværre ikke så stor erfaring herom (endnu) og er der ikke noget med at gamle, hule sejl krænger istedet for at give fart??

mvh.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej smile

Jo, gamle hule sejl (bananformede), får båden til at krænge mere. Hvilket så også betyder at vinden går ud af sejlet. Hule sejl er gode på læns og plat læns. Duer ikke på kryds.

At bygge båden om til en trimaran, kan der nu godt være fornuft i. Problemet er dog nok, at den kommer til at være urimlig bred. Og at finde en bådplads til en "maran-båd" er ret svært. Det er et meget sjovt projekt. Husk lige at masten skal forhøjes, ellers får du ikke noget ud af det. Derved skal du så også have nye sejl, stag, bom, spilerstage osv. Det bliver nok for dyrt.

Hvis du vil ændre noget på en konstruktiv måde, så skal du få en lidt dybere køl, og en lidt højere mast på + mere sejlareal.

Men hvis ikke du har et RIGTIG personligt forhold til den båd, så drop det.

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også