Møbel-polstring


Hej alle GDS folk.

Jeg har om-betrukket en gl. lænestol, fint nok, men mangler det sidste, den pyntesnor som dækker sømmene ( runde kamsøm 1,4x13 )
Jeg kan ikke fæstne snoren uden sømmene, bliver synlige, er det forkerte søm/stifter jeg bruger her, eller er der et fif/trick til hvordan jeg gør dette.

Kan jeg evt. bruge textil-lim til det i stedet for stifterne.

m.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er skam heller ikke så let, du skal bruge blå søm med hovedet i den anden ende  Mange møbelpolstre slår den ikke fast men nejer den fast til kanten af stoffet med en krumnål og en usynlig tråd.

Hej Håndværkeren.

 Tak for dit svar, jeg forstod vist ikke rigtigt Hvordan blå-søm med hovedet i den anden ende, er det et hånd-værker udtryk, eller en vitighed, undskyld, men jeg er altså helt u-vidende, her på dette felt.

 Krumnål ved jeg godt hvad er. nejer du mener vel sy med en fordækt syning eller hvordan skal jeg forstå dette. 

 Ja mange spørgsmål til et emne.

 Så jeg takker mange gange på forhånd, hvis der er en behjælpelig sjæl, som vil give mig et vink til disse, for den pyntesnor eller hvad en sådan nu hedder i fagsproget, er jo lige prikken over i-et.

 Et fantastisk godt fora, dette her for gør det selv folket, er meget begejstret for dette.

 Mange venlige hilsner maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Små blå søm med hovedet i den anden ende, var en min Far brugte engang over for Købmanden, først så hun helt forkert ud i hovedet så strøg hun ind bag ved og rumsterede og kom så tilbage og fortalte at hun kun havde blå søm, men at hun ville forsøge at skaffe dem (Hun var ikke af de mest kvikke i byen)
Og ja det er en skjult syning med lange sting.
Hvis du vil slå dem fast er fremgangs måden at du deler kordellerne fra hinanden bare så du kan slå sømmet i den underliggende kordel. Når du så lige nuldre hen over stedet skulle de øverste kordeller skjule sømmet.
Tag eventuelt et stykke snor og øv dig på kanten af et brædt, du skal slå med pennen på hammeren.

Til Håndværkeren.

 Tak for dit fine svar, det er rart du ville hjælpe mig lidt på vej, med mit lille projekt.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ang. møbelpolstring.

Jeg er nu igang med en rund lænestol, og meget kraftigt-møbelstof giver mig nogle problemer.
 Med hensyn til rynker, der er jo ikke meget "stræk" i dette, kan jeg med fordel bruge damp, til at lette ud-udspændingen, eller giver det skjolder.

Jeg takker hvis der er en venlig sjæl som kan/vil give mig et vink til hvor-dan jeg gør dette, det gl.stof var af en tyndere kvalitet.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Ja du kan faktisk presse stoffet sammen med damp, det er en speciel teknik som man måske nok skal være Skrædder for at kunne udfører rigtigt, men du kan da prøve. Du skal sørge for at det er små bløder folder som du så presser direkte ned på så stoffet samles. Og har du så en luftpistol som du omgående kan blæse det koldt med, holder det faconnen.
Du kan nok ikke gøre det på stolen, så du syr lige en pose af lagenlærred på 35 x 35 cm. som du fylder med tørt sand.  Når du så lægger posen på et bord kan du forme den så den passer ca. til de rundninger du skal dampe stoffet ind til.
I skrædderiet har vi noget der hedder Heste og Føl det er specielle skabeloner vi bruger når vi skal presse stoffet i faconner, er de rigtigt avangerede er der sug i dem.

Til Håndværkeren.

Tak for svar, det anede mig nok, at damp kunne hjælpe på faconen, men var noget u-sikker på om det ville ødelægge mere end godt er.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det skal lige med, at stoffet skal indeholde mindst 60%  uld eller bommuld for at du kan få et god resultat.

Hej.

Det er måske lidt "pinligt" jeg har købt mig en ny Paff-symaskine select 3,0 med over-transportør.
Nu skal jeg spole tråd på, tråd-spolen en kegle-formet m. 5000 m. tråd, foroven er der to tråd-ender de er begge meget stramme, hvilken er det jeg skal spole fra? håber der er en som kan give mig et råd.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ingen af dem, du skal ned på siden af trådspolen og have fat i en tråd, de kegleformede ruller er meget sjældent afsluttet i toppen af spolen.  Så ned på siden og snup en tråd af de yderste, der ryget et par meter tråd og hvad så.
Men jeg vil jo nok sige at hvis det er til at sy stoffet til dine polstringer, så er det en for tynd tråd. Det er jo nok en 120 tråd du har købt, det bedste er en 80 tråd til møbelpolstring.
I eks. Skræddere bruger vi kun de store spoler på overlooken meget sjældent på stikkestings maskinen. Der bruger vi de små ruller med 1000 m. på og er det eks. finere arbejde hvor vi bruger silketråd er der max. 200 m. på en spole.
Og så skal du altså bruge en 100 nål, da den ellers vil knække for dig temlig tit.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis