Kasseret til syn (bremser ford)

Nå så fik man lige lavet en profil

   hejsa, har lige været til syn med min ford escort 1.8 sport 3d fra 97' og har lige et par spørgsmål angånende udskiftning af bremseslange(r)

   før synet havede jeg skiftet klodser + bakker + forfjedere, havede været ude og test køre lidt og det virkede sku' fint..

Til synet:
   Mit nummerpladelys virkede ikke, fair nok det havede jeg ik' fået checket..
så var der "overgang" i mit tågelys foran, det har jeg aldrig lagt mærke til og havede checket alt lys (-nummerpladelys) dagen før, så det var lidt uheldigt det skulle drille lige netop den dag !! han sagde det måske var et relæ der hang ?

   Nå, så skulle vi på bremsestand og den bremsede perfekt lige både foran og bag til, men bremsen i venstre side foran var lidt for langsom til at slippe igen, så han tilføjede lige "udskifting af bremseslange vs" på listen

1. når jeg alligevel ska' til at lufte ud, burde jeg så skifte alle bremseslanger ?
2. skal bilen være slået til tænding så bremseforstærker køre når man lufter ud ?
3. skal man bruge speciel værktøj ?
4. skal man lufte ud ved alle 4 hjul hvis man kun skifter et sted ?

på forhånd tak
Daniel.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. det kan også være din caliber der ikke glider helt frit, det kan betyde at den ikke slipper helt igen så prøv lige at tjekke det, hvis du glemte det da du skiftede klodser, hvis du er sikker på at det er slangen så er det kun den du behøver at skifte, mht. udluftning så tag en lille flaske og hæng op med et stk snor ell. lign. under caliberen og forbind med en lille slange fra udluftningsskruen og ned i flasken, med lidt bremsevædske i bunden af flasken, så slangen er under overfladen. <<<<
Næh, Bygherre, det er sandelig nødvendigt at udlufte mindst hele den kreds, der har været åben.

men tilbage til spørgsmålet:
1. Når den ene slange er gået, kan du se frem til at de andre nok har set deres bedste dage. Bremseslanger koster ikke alverden. Inden du ryger på de bagerste, kunne du lige forsøge om det er til at åbne udluftningsskruerne på hjulcylindrene. Tromlebremser?
2.Almindeligvis er det ikke nødvendigt at have motoren igang, men jeg har været ude for, at det kan hjælpe på en genstridig omgang.
3.Det kræver almindeligvis ikke noget særligt, ud over gode ringgaffelnøgler. Er du uheldig, kan sagerne være rustede sammen, så der skal anvendes vold og måske rørtænger og lignende. Du kan risikere, at nogle bremserør kvæstes ved sådan manøvrer.
4. Hvis du kun skifter slangen foran, kan du være heldig at kunne nøjes med den forreste kreds. Pas på ikke at tømme beholderen for bremsevæske under udluftningsforsøget! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for det..
Hej ktm.
De måske 100 gange jeg har udluftet bremser i min til som mekaniker, har det altid virket fint på den beskrevne måde, hvis du kun har skiftet slangen er det jo kun den smule luft der sidder lige før stempelkammeret - så der er jo ikke luft andre steder i kredsen, så det er da unødigt arbejde at lufte mere ud. Mvh.
Annonce
De utallige biler jeg har arbejdet med bremser i, har bremserørene siddet sådan, at røret til det andet forhjul har kunnet lempe lidt væske ud idet bremsevæskebeholderen og cylinderen er løbet tør. Det kan man så undertiden stå og fedte med oppe ved hovedcylinderen og håbe på at det hele kommer ud. Nogen gange går det, andre ikke.
Derfor lufter jeg konsekvent altid begge forhjul, for også at få skiftet væske på begge forhjul og yderligere er man bedre sikret, hvis der senere skulle opstå tvivl om bremsevæskens tilstand. (Har drevet proff. værksted i 2o år med nogle store, hurtige og sensible vogne, i mine unge dage.)

Med venlig hilsen
ktm

 

Til: Dalle2000 m.fl. Som faglært mekaniker vil jeg også gerne have lov at give mit besyv med på denne tråd. En lille ting jeg synes i glemmer at nævne er nemlig: At hvis Du INDEN Du åbner bremsernes hydrauliske system træder bremsen ned og HOLDER den nede (f.eks. en stump rør eller træ klemt fast mellem førersæde og bremsepedal), kan der ikke løbe væske ud af beholderen, der er nemlig lukket fra beholderen ned til hovedcylinderen nu. Så kan Du undgå at skulle lufte særligt meget ud, uanset hvor længe Den står med det hydrauliske system åbent.

KTM: Det er muligt Du har lavet bremser på MANGE biler... MEN det Du beskriver med at beholderen og hovedcylinderen løber tør, er NETOP fordi Du glemmer at holde bremsen nedtrådt under reperationen.
Dernæst glemmer Du vidst også at der er adskillige biler der har diagonalt opdelte bremsekredse. Altså bremser på det ene forhjul og modsatte sides baghjul. (Så Du har ikke nødvendigvist luftet hele den kreds ud Du har haft adskilt, (i de 20 år Du har drevet værksted med store, hurtige, sensible vogne, idet Du jo påstår at det ALTID er det modsatte hjul på samme aksel der er i samme bremsekreds...)

Dalle: i øvrigt kan det ofte være en fordel at bruge en 6-kantet topnøgle på Dine udluftningsskruer, brug gennerelt ALDRIG gafflen på gaffel-nøgler, da den har tendens til at lave den relativt lille udluftningsskrues 6-kant rund, de fleste ringgaffel-nøgler er også 12-kantede i ring-enden af nøglen hvilket heller ikke er positivt befordrene på en evt. rusten udluftningsskrue. Så hvis muligt: Brug en 6-kantet top.

Sidst men måske absolut ikke mindst: Tjek FØRST det bygherren skriver om at selve caliberen, eller det glider-system den er ophængt i kan hænge, det BEHØVER ikke være Din bremseslange der er "tilstoppet" indvendigt. Drop de øvrige bremseslanger i første omgang, dem har synsmanden kontrolleret for Dig og husk på: Hvis den eneste grund til at synsmanden vil have Dig til at skifte den omtalte slange er, at bremsen ikke slipper omgående, hvis IKKE han har nævnt at han synes slangen ser træls ud og evt. har rust ved fittingen i nogen af enderne eller har buler, udvendige revner ell. andet, så SKAL Du ikke nødvendigvist skifte den slange, men bare sørge for at bremsen slipper ordentligt !

Håber Du får held af projektet.

Mandschauvinisme er roden til alt ondt !

Faktisk er der kun én ting der er værre end mandschauvinister: Kællinger der ikke gør som der bliver sagt  ;o)

hej jens, tak for dit svar..

   nu skulle arbejdet være iorden, alt er smurt og køre rigtig fint, skiftede begge slanger foran det var heldigvis ikke slemt, hver hjul havede hver deres kreds, og det var hverken slemt med rust eller ir, dog var den ene skrue "fra bremserør til bremseslange" ikke meget for at slippe røret, var bange for at dreje røret over, men kunne heldigvis komme til at skrue på slangen istedet, det ser tæt ud og mærkes til at bremse fint.. så nu får den lige et par uger på vejen og så må jeg se hvad har siger..

tak for jeres indslag..
Ikke for at smide brænde på bålet vil jeg også komme med et svar:

1. En hurtig måde at konstatere om det er slangen, er at der hvor bremsen hænger løsner man luftskruen og hvis der kommer væske ud og bremsen slipper, så er det slangen eller hovedcylinderen som ikke lader trykket gå tilbage.
Da det er sjældent at hovedcylinderen går er det som regel slangen der er faldet sammen(det er ikke den første ford der har et problem med bremseslangen).

2. Som bygherren beskriver behøver du kun at skifte en slange og udlufte et hjul, alt afhængig af hvordan du skifter slange og hvordan breserøret er bukket fra slange til cylinderen/abs blokken. Luft søger opad og hvis røret ikke bukker nedad på et tidspunkt
inden cylinderen/abs blokken, løber væsken ud og luften op. Men hvis røret på et tidspunkt bukker nedad i et buk på vej til hovedcylinderen kan luften ikke løbe længere op(luft kan ikke søge nedad).

3. Til Jens lyn:
Kan ikke se hvordan din metode skulle virke. Sætter du noget i klemme på bremsepedalen og åbner luftskruen bagefter, vil det du har sat i klemme, falde på gulvet på grund af du fjerner trykket som holder det du har sat i klemme(Kan godt forstå hvad det er du mener men det kræver at der sidder en person i bilen fra start, som træder pedalen i bund med åbent system og derefter sætter noget i klemme)

4. Bremserør er diagonalt opdelt, så hvis der skulle gå hul på en kreds, bremser bilen stadig "lige".

Og jo, Jeg er også mekaniker til hverdag. c",)

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...

Hej Stellan. Hvis du ikke kender metoden med at sætte en stang med en forskydelig plade mellem bremsepedalen og sædet så må du være meget ny i faget eller perlegrusmekaniker. Man skal lære så længe man lever.
Mvh Jørgen.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis