Min båd krænger til ventre

Hej Alle!

Jeg har lige investeret i en lille jolle og har sat en ny motor på. Jeg er ude for, når båden sejler med fuld kraft, krænger den en del til venstre, kan der være noget jeg skal indstille ved benet på motoren eller kunne det tyde på at der er vand i skroget?

Håber der er nogen der kan hjælpe!

Morten


Morten

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være at billede snyder lidt. Men det ser ikke ud til at din motor sidder præcis i midten.. den sidder lidt for langt til højre.
Og hvis du er alene i båden og sidder i venstre side så vil den side jo blive tynget ned.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej!

Jeg flyttede motoren lidt længre til højre, for at prøve at rette lidt op på problemet. Det hjalp lidt men den krænger stadig meget til venstre.

Sidder helt i midten, så det kan heller ikke være det?

Tror du det kan være vand?

Morten


Morten

Du ka' da prøve at rokke med den, og høre om, der er noget, der skvulper indeni. Men ellers vil skruens rotation medvirke til en drejning, det her lyder dog af meget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der sidder et lille ekstra ror på bagsiden af propellen, kunne man med fordel dreje den lidt, den sidder på nuværende tidspunkt så den presser vandet til siden, men det må vel være for at udligne for propel drejningerne?

Morten

Hej Morten,
Dit problem er ikke helt ukendt, du siger at båden krænger til venstre, den må da også være svær at holde på kurs hvis du slipper styringen.
Under kavitations-pladen lige over propellen er der en lille finne enten i plast eller aluminium, denne finne kan drejes ved at løsne skruen der holder den på plads.
Du drejer finnen til SAMME side som båden trækker, det kræver flere forsøg før du rammer den position hvor båden sejler lige ud uden at krænge.
Annonce
Det er ok med at holde den lige ud, men man skal hele tiden korrigere for at holde kursen, det med finnen var også min tanke, men vil det også have indflydelse på krængningen? Der er nok omkring 5-10 cm. Fra side til side

Morten

Det har meget at sige hvorledes båd/motor er trimmet, prøv at sætte pinden et hul ud, så snuden løftes lidt, hvis snuden kører for lavt, er det meget svært at styre, men for højt dur heller ikke. Finnen er der for at modvirke skruerotationsvirkningen, eller skævheder i båden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis