UTÆT DAM.

Jeg er en yndet bruger af Finsk trætjære, på min klinkbyggede kutter, lærk/eg og da den ikke er ældre end, 1980,-så har den faktisk altid været utrolig tæt.

Imidlertid er der tilsyneladende opstået et problem, da vi sidst på sæsonen i november, var ved at hjemtage åleruser, i en lidt frisk pålandsvind og der var det, at vi kom ind på lidt for lavt vand, forstået på den måde, at kølen bankede et nogle gange ned i sandrevlerne.

Efter endt inspektion, kunne jeg ikke observere nogle steder, hvor der kom vand ind,-så min første tanke var, at den jo åbenbart var robust bygget, dog begyndte den efter en uges tid, ganske langsomt, at tage vand ind og der er jo ikke noget som ærgrer en træskibdejer mere, da den altid har været 100 % tæt.

Ved nærmere eftersyn, kunne jeg se der var en våd plamage i venstre side, ovenpå damtragten og min første tanke faldt på, at kaste noget savsmuld ned i dammen og det hjalp faktisk ufattelig hurtigt.

Da jeg skal have kutteren op på slæbestedet, om en måneds tid,-så er mit spørgsmål, kan man reperere dammens samlinger foroven,indvendigt i dammen, med et tykt lag trætjære, eller Proff 10 ?

Gode råd modtages

Mvh
Selvbyggeren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu må I lige komme op af stolene,-det kan da ikke passe, at der ikke er nogen, som har et kyndigt forslag,-jeg kan da ikke bare klaske det hele til, med trætjære,....

Mvh
Selvbyggeren
Hej.

jeg bruger tagkit til min fiskekutter også i dammen det fås hos jem og fiks til ca. 30 kr. det er til fugepistol og hedder dana superfuge. det fås også i andre byggemarkeder til ca 80 kr det samme produkt
Mvh
Niels

ship ohøj
Karen
Mange tak for det råd,-det vil jeg da naturligvis prøve.

Jeg går ud fra, at når produktet et beregnet til tagrep. så er det vel også baseret på en form for tjære ?

Mvh
Selvbyggeren
Jeg har et par venner der begge har gamle både (som mig selv). De kan finde på alt muligt at smøre på eller i bådenes revner. De gjorde det begge i dette forår. De måtte begge have fat i vognmanden for at komme på tørt land inden skidtet sank. Det er muligt at man med held kan bruge produkter der er beregnet til alt muligt andet end til både, men jeg kunne ikke drømme om at forsøge.

Nå, det lyder måske lidt surt, men overvej nu en ekstra gang, om det ikke var en ide at bruge "marinematerialer" selvom priserne kan få en til at tænke på sørøveri. For mit eget vedkommende bruger jeg ikke andet end "marinematerialer". Den tidligere ejer havde ikke den samme opfattelse, men nu er jeg efterhånden ved at have afhjulpet skaderne.

Gert Nøjsen

Jamen du har da fuldstændig ret GN,-jeg plejer heller ikke, at være den som går på kompromis, med min kæledægge,-det var også derfor, at jeg spurte, om det var baseret på noget med tjære i.

Nu er det endnu ikke særlig kriminelt med utætheden, blot irriterer det mig, når båden ikke er ældre end fra 1980 og den altid har været 100 % tæt, for indkommende havvand, igennem skroget.

Jeg har da også den mulighed når den kommer op på slæbestedet, at jeg kan "smøre" kanten indefra med et tykt lag PROFF 10,-eller også skal jeg gå den tunge gang og rive nogle dæksbrædder op og så banke et par kobbersøm i samtidig,-det er da muligt, at det bliver nødvændigt.

En lækage, om den er stor, eller lille,-plejer jo som regel ikke, at reparere sig selv.

Mvh
Selvbyggeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis