Jeg er en yndet bruger af Finsk trætjære, på min klinkbyggede kutter, lærk/eg og da den ikke er ældre end, 1980,-så har den faktisk altid været utrolig tæt.
Imidlertid er der tilsyneladende opstået et problem, da vi sidst på sæsonen i november, var ved at hjemtage åleruser, i en lidt frisk pålandsvind og der var det, at vi kom ind på lidt for lavt vand, forstået på den måde, at kølen bankede et nogle gange ned i sandrevlerne.
Efter endt inspektion, kunne jeg ikke observere nogle steder, hvor der kom vand ind,-så min første tanke var, at den jo åbenbart var robust bygget, dog begyndte den efter en uges tid, ganske langsomt, at tage vand ind og der er jo ikke noget som ærgrer en træskibdejer mere, da den altid har været 100 % tæt.
Ved nærmere eftersyn, kunne jeg se der var en våd plamage i venstre side, ovenpå damtragten og min første tanke faldt på, at kaste noget savsmuld ned i dammen og det hjalp faktisk ufattelig hurtigt.
Da jeg skal have kutteren op på slæbestedet, om en måneds tid,-så er mit spørgsmål, kan man reperere dammens samlinger foroven,indvendigt i dammen, med et tykt lag trætjære, eller Proff 10 ?
Gode råd modtages
Mvh
Selvbyggeren