Min kone har puttet et sugerør i motoren.

Ja spørg mig ikke.... men her kommer det.

Det startede med at vores Diesel Saab 93 fra '98 kom med en besked: ”check oil-level”, og som den fornuftige pige hun er, gjorde hun det.

Her så hun at der var FOR MEGET olie på. Hun beslutter ganske fornuftigt at ville suge noget af olien op.... kikker sig om efter en slange men finder ingen... Nu ser hun en pakke med sugerør. Klister dem behændigt sammen, stikker det ned i røret til oliepinden og suger lidt.... Da olien når munden, synes hun i midlertid at det må være nok og vil checke olien igen. Hun sætter oliepinden ned igen og finder nu at olien er på et højt, men trods alt rimeligt niveau....

FØRST NU SER HUN AT HENDES SUGERØRS-VÆRKTØJ ER BLEVET 20 CM KORTER END FØR HUN PUTTEDE DET NED I RØRET!!


Er der nogen som har et godt bud på hvad man kan, bør eller skal???



5 svar
 Følg tråden
ktm
ktm
8670 4540
Det er selvfølgelig ikke optimalt, men er det et alm sugerør af plast, vil det ikke umiddelbat kunne påføre motoren skade, og det vil ikke kunne suges op i oliepumpen, idet denne almindeligvis har et grovmasket filter foran sugerøret.
Var det min bil, ville jeg vove pelsen, hvis ikke bundkarret er meget nemt at pille af.
Du skal ikke rette dig efter mit råd, men gøre som du vil! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Annonce
martinm24
martinm24
163 5000
Hej

Et lidt spøjst problem :o)

Men du kan starte med at undersøge om sugerøret opløses af motorolien? Visse plasttyper er ikke modstandsdygtige over for olie og går derfor i opløsning. Så prøv at ligge et sugerør ned i enten lidt olie fra motoren, eller noget tilsvarende.

Mit følgende råd er kun gætværk, da det ikke er til at sige hvordan plasten vil opføre sig i olien.

Hvis det går i opløsning, vil jeg starte med at skifte olien på bilen, for at få så meget af plasten ud af motoren som muligt, så man ikke risikerer at det sætter sig andre steder i motoren, eller på anden måde ændrer oliens egenskabninger. Umiddelbart vil jeg ikke tro at det vil sætte sig andre steder i motoren, idet plasten er opløst, men man skal aldrig sige aldrig..

Hvis det ikke opløses, så er det vel noget med at prøve at fiske det op med noget svejsetråd eller lignende?

Held og lykke med problemløsningen ;o)

Mvh. Martin

To muligheder:

1: Af med bundkarret og ud med sugerøret. Så har du igen en bil du tør stole på. Så meget som man nu stoler på en bil...

2: Kør 2-500 km, skift olie og filter og kryds fingre for at sugerøret enten er væk eller har lagt sig et sted hvor det bliver liggende. Hvis der ikke sker noget de første par måneder kan du nok begynde at stole på at den har klaret sugerøret uden varige skader.  Jeg ville nok ikke køre på ferie til Frankrig i bilen lige nu...


MVH Leo

Der er kun en mulighed, af med bundkarret.

Mvh Jørgen.

Annonce
Sune1
Sune1 Trådstarter
52
Hej Allesammen

Tusinde tak for jeres svar.
Resultatet blev at hun kørte til en mekaniker der mod 1300 kr fik listet sugerøret ud og skiftede olie....

Måske har hun også lært noget:-)

Sune
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. Glædelig jul & ansvarsfraskrivelse
    Over hækken (8 svar)
  2. LDS Batterilader
    Gadgets & dimser (1 svar)
  3. Linse til en lazer
    Lav-Hobby (1 svar)
  4. LDS DualBoot IDE kabel
    Lav-Computer (3 svar)
  5. Vailant vs Metro (Har jeg fået hvad jeg har betalt for)?
    Grøn energi og sparetips (16 svar)
  6. Bålkurv. Hvor?
    Lav-Have (11 svar)
  7. Samsung Harddisk
    Lav-Computer (4 svar)
  8. Nyt projekt, Selvlænsende , Dam og glasfiberstyrhus.
    Lav-Båd (5 svar)
  9. Keramisk Leje i pumpe
    Lav-Hobby (8 svar)
  10. planteformering i vinter
    Lav-Have (8 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her