Eldiagram

Hej alle her på LDS, jeg er helt vild med dette forum, jeg har læst halvdelen af alle trådene og er vildt glad for den vidensdeling der foregår her.

Jeg har læst alt der ligger her inde omkring el. Men jeg tænker på at jeg jo nok ikke er den første der skal lave el fra bunden i sin båd. Så der må da være nogen der ligger inde med tegninger de selv har fulgt. Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen ;-)

Jeg tænker på at lave det som følgende med de 4 stk. 8 amps. sikringer jeg har:

Sikringsgruppe Tilslutningsgenstand    Kontakt   Effekt (P)
1 Lanterner   ON/OFF  ca. 10 watt
2 Apteringslys   ON/OFF  maks. 5 watt
2 Cigarettænder   ON/OFF  tilslutningsafh.
2 DVD afspiller   Standby  ca. 18 watt
3 Radio   Standby  ca. 4x45 watt
4 GPS    10 watt
4 Ekkolod    
4 Kompaslys    

Er der nogen der har nogle tegninger liggende?
Jeg kan modtage viso-, autocad-, og PC-Schematic filer.

Venter spændt

-Sidsel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg går selv og tumler med, hvordan mit skal se ud, men jeg kan da sige dig at, det er ikke smart at ha' alt sit lys på samme sikring, ryger den, er der mørkt overalt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Start på en frisk og lav en række nye sikringsgrupper så du kan fordele dir forbrug over flere grupper lav en gruppe som er styret af tændingsnøglen også men lad den styre af et relæ så du ikke belaster din tændingslås unødigt - hver gruppes Watt forbrug dividerer du med 12 - så har du ca. størrelsen i Amp. på den sikring du skal have på gruppen. Køb den type sikringsholdere til den "NYE" type sikringer med de flade ben - de er 10 gange bedre end den gamle type med klemfjedre i enderne. Hvis du er i tvivl om noget så spørg igen også gerne med en "P M " Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Polo:

Det er meget få både, der kører forbrugsstrøm via tændingslåsen. Langt de fleste både har en hovedafbryder nede ved batterierne med en rød plasticnøgle, som tænder og slukker ALT strøm i båden.

Lynæs:

God pointe at have det indenbords lys fordelt på flere sikringer. På er tidspunkt flår vi alle tarmene ud af Bente II, så bliver det lavet ordentligt, bl.a. med en sikring til styrbords og én til bagbords lys i kahytten, så har man altid en chance for at finde sikringerne nede på toilettet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ligeledes stak det mig i øjnene, at både ekkolod - gps og kompaslys var på samme sikring. Jeg ville opdele min navigation på samme måde, som foreslået med indenbordslys. Endvidere ville jeg evt. via "hængesikringer" sætte en sikring af lavere værdi ud mod hver lanterne ud fra pointen om, at overgang i en enkelt lanterne, kun ville afbryde den ene, og ikke alle. Så i din beskrivelse ikke en "hovedafbryder", hvilket jeg også ville få sat ind.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Alle, tak fo alle jeres svar.
Jeg glemte nok lige at fortælle at det er en Hurley 20 jeg har, så den er jo ikke ret stor, og skal derfor heller ikke have det vilde apteringslys.

Der er intet el i båden så jeg skal lave alt fra bunden. Derfor har jeg startet med en sikringssguppe oversigt. Hovedeafbryderen har jeg tænkt med, Gerhard. Men den placerer jeg før alle sikringerne, derfor er den ikke med i oversigten.
God ide med lyset, lynæs. Den tager jeg med. Jeg har selvt tænkt på det med navigationsudstyret og tænker nu om jeg ikke burde lave 3 grupper som hver har apteringslys og et navigationsudstyr på.
Båden er med påhængsmotor og skal ikke laves med elstart.

Hilsen Sidsel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis