plexiglas (pmma )

Hvordan bøjer man plexiglas til en
skydekappe til en naver 29
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plexiglas kan bøjes vha. en varmetråd, som placeres lige der, hvor bøjningen skal foretages.

En co2 svejsetråd eller lignende kan laves rødglødende vha en ensretter eller en pindsvejser. Prøv dig frem med den rette temperatur.

Mvh.
bodker

Hej
Nu er det ikke noget der hedder "plexiglas" i hvert tilfælde ikke for en fagmand.
Du kan vælge imellem akryl eller polycarbonat, sådan i store træk, ellers er der jo også gennemsigtig PVC.
Højst sandsynlig, er det akryl du har fat i, dette materiale kan ikke koldbukkes, i modsætning til polycarbonat.
Så du får brug for en varmetråd, men en svejse tråd er alt for tynd, hvis det er bare lidt gods i emnet.
Jeg går udfra at det er et buk, og ikke en buet overflade, for så kræver kræver det en ovn til hele pladen.
Hvor i landet befinder emnet sig.

MVH
Hans Olsen

Det bedste materiale til formålet er polykarbonat,da det ikke kan splintre,det kan fås hos en glarmester.Polykarbonat er utroligt nemt at forarbejde,man kan let bore og lave gevind til f eks.håndtag,man bukker det ganske koldt i en bukkemaskine,eller en kantpresse som man bukker metalplade.Så hvis du kender en smed,blikkenslager eller lignende så kan han hurtigt bukke en skydekappe til dig.
mvh Kurt V
Hej
Det er helt rigtig, det kurtv skriver, PC er et godt materiale, men mangler dog den egenskab i forbindelse med en skydekappe, at den mangler stivhed, det afhænger selvfølgelig af størrelsen.
Jeg har aldrig set en skydekappe i PC, nok fordi det mangler stivhed i materialet, jeg syntes du skal være opmærksom på dette inden du købe et stykke plade.
Polykarbonat er ca. dobbelt så dyrt som akryl.

MVH
Hans Olsen
tak tak det er overvældende så mange gode råd om plexiglas. det kan være der ikke findes noget der hedder "plexiglas",
men der er ca. 1000 sider på nettet om "plexiglas". Det er bøjet nu i en stor bue, på en buet træplade og med en gas brænder,til tagpap, det skal op på ca 175 grader før det ikke bøjer tilbage
hilsen Martin
Annonce
Hej.
Du skal bare varme hele den flade du ønsker at bukke det er faktisk ikke så svært skulle det kikse har jeg masser af PLEXIGLAS som vi kalder det på djursland

Mvh

Niels
Djurs Glas

ship ohøj
Karen
Hej.
for resten hils Jane
Hilsen Glarmesteren fra regnskabskurset

ship ohøj
Karen
Det er s'gu da hyggeligt, så "kender" I pludseligt hinanden nok uden at ane det på forhånd .... Hyggeligt og lige hvad jeg kan lide.
Mange af os kender hinanden efterhånden på siden, så velkommen hertil.

- Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Hej.
min skyde kappe er bøjet i en stor bue (ca 3 cm. på 75 cm. bredde. der er rigtigt at det skal varmes op til 140/150 grader,. Der skal laves en form som passer til kappen og det hele stilles ind i en ovn ( EG eloktro i Grenaa har en )(den bruger en del strøm-35 kg.watt varmelegeme) når så kappen er godt blød,slukkes ovnen og man skal lade kappen ligge inde i ovnen, så den bliver langsomt afkølet ellers krummer den mere end den skal, husk at glasset krymper nok 2 cm. pr. meter
tak for indlægene

hilsen Martin
Jeg har lige bestil nogle andre varer i PMMA / Plexiglas / Acryl hos dette firma.

De har et stort program og en god hjemme side der er nem at finde rundt på.
www.nordiskplast.dk

Venligst Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis