trappe i holmegårdssten

Jeg skal lave en trappe i holmegårdssten.

Hvordan gør man??

Skal der støbes beton først? Skal der sand under som skal vibreres?

Trappen er rimelig lang... nok ca 6-7 meter... hvor den skal stige 2-3 m over hele stykket.. Så det er en stor trappe. ikke en af dem med 4-5 trin....

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.belaegningsfraktionen.dk/temablad/Trappetema.pdf
Rigtig rigtig godt link - det har virkelig givet mig blod på tanden.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan man er sikker på at få den rigtige hældning så den følger skræntens hældning. Hvis man lægger stenene som i eksemplet er hældningen jo forudbestemt....

Hej,

Har efterhånden lavet en del trapper, godt nok mest i træ aht. børn og fald, men også i sten.

Hvis du ikke lige har adgang til et godt tegneprogram på PC, så tegn det op på kvadreret papir - gerne mm-papir. En ting, der ofte snyder (fjolser som mig), er hvor man starter og stopper trappen. Skal sidste trin være i niveau med terræn eller? Og hvor afsluttes den foroven?

Især med en sten-trappe er det vigtigt, at man har nøjagtige mål fra starten af - det er hamrende irriterende kun at have plads til ½ trin, når man kommer til toppen....

Og en væsentlig ting! Forarbejde, forarbejde og forarbejde - er bunden lagt ordentligt, går det langt nemmere - og trappen holder "evigt".

Mvh.

Jan R.
mht til toppen af trappen gør det ikke så meget den ikke ramme 100%, da jeg så bare laver stien hen til trappen med en smule fald.... :)

mht forarbejde, så har jeg tænkt mig at grave 20-30 cm af og smide stabilgrus i, og så give det med brolæggerjomfruen. og derefter smide noget beton ud som stenen kan stå i.....

men jeg vil prøve at lave en tegning af det så må vi se :)

Det gør det unægteligt lettere, at du ikke skal ramme "direkte" til en husmur, men har et "udligningsstykke".

30 cm er måske ikke nok i "kanten" af trappen - hvis ikke underlaget er ordentligt drænet, kan du risikere frost-løft - bare du er opmærksom på det.

Mvh.

Jan R.
på bibloteket kan du låne gyldendals store havebog, der er der en udførlig beskrivelse af hvordan man laver en trappe med underlag og det hele. god bog forresten

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis