legionærsyge

I min nye båd er der en varmtvandsbeholder, men det er jo ikke, som hjemme ligetil at holde temp. over 55gr, og så er det vel potentielt farligt, skulle man komme til at drikke af det. Overvejer at pille den ud. Opvarmes udelukkende af kølevand, tror jeg, men det er vel ligegyldigt, der er jo ikke el på hele tiden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Legionella smitter primært når man indånder mikroskopiske vanddråber, typisk i brusebad.

Du kunne jo komme en klortablet i beholderen og så bare bruge vandet til opvask/rengøring. Vi bruger heller aldrig vand fra den varme hane herhjemme til hverken mad eller drikke, efter at vi har set, hvordan et varmtvandsrør ser ud på indersiden

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hvis din båd er ferskvandskølet er det ikke noget problem, da vandet så kommer opo på motorens arbejdstemperatur (ca. 85 grader), hvis du har en kombibeholder med elpatron kan du jo bare skrue termostaten op når du ligger i havn så temperaturen kommer op.
er det ikke sådan at hver gang du får vandet op over 55 grader så dør alle bakterier.. de kommer jo ikke igen lige på en nat.
Men jeg kan godt forstå din bekymring og kommer til at tænke på vores egen vandbeholder til ikke opvarmet vand.
Lige meget hvor meget vi renser den lugter vandet lidt af akvarium.. Så klor tabeletter i og rent drikkevand og madlavningsvand i en dunk ved siden af.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu var spørgsmålet IKKE af teknisk art. Men hvad med vandet, hvis det har været uden opvarmning et stykke tid og temp. ef faldet til f.eks. 45 gr. hva' så. ( sejlet med sejl hele dagen, og smidt krogen i en stille vig ). Tar man så en hårvask er der jo en risiko. Og hvor længe er de bakterier er om at komme igen.

ErikChristensen 
Legionellaen dør ved 55ºC. I nogle varmepumpeanlæg, mener det er Nordtherm, lader man en gang om måneden temperaturen komme op over 60ºC, og så skulle det være klaret. Var det mig ville jeg også skylle rørene, så der kommer godt varmt vand ud i alle krogene.
Det skulle, jvf ovenstående, ikke være et problem, at vandtemperaturen falder til 45º over dagen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Interessant spørgsmål, som også optager mig ifm campingvogn og VVB iøvrigt.
Her er lidt mere viden:
http://www.netpatient.dk/Legionella.htm
selv om det ikke præcist angiver, hvor hurtigt de kommer igen efter en opvarmning, men man bruger dog udtrykket "hurtigt".
Man kan aldrig blive disse legionærer helt kvit, idet de lever i alt vand og opformerer sig voldsomt i lunket vand. De dræbes ved 72 grader.
Jeg er kommet frem til at 3-4 dage er der, hvor jeg laver forebyggelse.
Selv bruger jeg nogle tabletter der hedder Aqua clean i vandsystemet på campingvognen for at imødegå det ækle bioslam, som det åbenbart kaldes, og mindst hver 3-4. dag varmer jeg min VVB op til min. 75 grader sommeren igennem til badevand osv.
Jeg lader altid vand løbe fra en hane, til at jeg er sikker på at alt stillestående vand i rør og slanger til dette tappested er skiftet. Det er så ikke fri for legionærer, men koncentrationen er meget mindre.
Jeg har været vidne til, en stor, sund og stærk mand der døde i løbet af meget kort tid som følge af disse legionærer. Han var hverken AIDSer, HIVer eller lignende.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg klipper lige fra Statens Serum Institu:

Anden forebyggelse
Da Legionella smitter gennem vand, er den vigtigste forebyggelse at begrænse væksten af bakterierne i de potentielle smittekilder. Da bakterien formerer sig i lunkent vand, men kun i ringe grad i koldt vand < 20º C og dør ved temperaturer over 50º C, er det vigtigt at hhv. det kolde og varme brugsvand overholder disse temperaturkrav. For vandsystemer, hvor der anvendes lunkent vand (fx. spabade), er det vigtigt at anvende tilstrækkeligt med biocider. For systemer, der spreder forstøvet vand til omgivelserne (fx. køletårne og befugtningsanlæg) er det vigtigt, at bakterierne dræbes med fx. biocider eller på anden måde hindres i opformering eller spredning med det forstøvede vand. Generelt er det vigtigt at overholde de hygiejniske retningslinier for de forskellige vandsystemer.

Klippet fra: http://www.ssi.dk/sw3492.asp

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.

I større handelsskibe, hvor der fremstilles vand med en ferskvandsgenerator, der kommer vandets temperatur kun op på 45-50 grader, under fremstillingen. Efterfølgende har man så en slags UV-filter, hvor vandet bliver belyst med uv stråler, der dræber eventuelle bakterier.
Ved ikke om det er muligt at få noget lignende til brug i lystbåde?

Mvh Sømanden.
takker for alle indlæg

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis