ford med kølerproblemer.

Hej.
jeg har en escort fra 93. den har det med at koge. jeg har konstateret at blæseren ikke køre. har testet den og den virker. jeg har lige skiftet termostat og pumpe. har kontroleret sikringer. Er der nogen der kan give min en ide om hvad der kunne være problemet. Jeg har lige skilt alle slanger og rengjort det hele. jeg synes der var lidt olie i termostathuset.
M.V.H.'
Michael

Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mål om der kommer strøm frem til termostaten i køleren , hvis det er tilfældet og alle ledninger og samlinger er iorden , er der sikkert så meget skidt i køleren at der ikke kommer vandcirkulation ind omkring termostaten
skøl køleren grundig igennem ( hvis den er ved at være i dårlig stand , risikere du at den efterfølgende bliver utæt ) så kan du ikke undvære bilen et par dage , så sikre dig lige at der er en der har den på lager
Hej Bredker.
Jeg prøver lige at måle strømmen med det samme.
Generalt ser alle ledninger og samlinger ud til at være ok.
Køleren er 6 mdr. gammel. det hele er blevet skilt og renset men det har ikke givet nogen effekt.
Tak for dit svar.
Tester det med det samme.

Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.

Hej igen.
Den måler underligt nok kun 4,65 volt.?
Nogen ide ????

Tak.

Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.

Hvad med olien i termostathuset?
Den fik ny toppakning og blev gennemgribende renoveret for 6 mdr. siden.
Den smed alt vandet i løbet af en nat for 2 uger siden, jeg skulle da skifte vandpumpen, men den blev stjålet, før jeg havde sat den nye pumpe i, der var ingen kilerem på. den blev fundet 2 timer efter den var væk. heldigt... Jeg er nu meget bekymret over om der måske er blevet ødelagt noget i motoren. evt. toppakning.. Derfor min bekymring om olien......
Tak...

Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.

Hej Bredker.
Jeg prøver lige at måle strømmen med det samme.
Generalt ser alle ledninger og samlinger ud til at være ok.
Køleren er 6 mdr. gammel. det hele er blevet skilt og renset men det har ikke givet nogen effekt.
Tak for dit svar.
Tester det med det samme.

Hej igen.
Den måler underligt nok kun 4,65 volt.?
Nogen ide ????

Tak.

Hvad med olien i termostathuset?
Den fik ny toppakning og blev gennemgribende renoveret for 6 mdr. siden.
Den smed alt vandet i løbet af en nat for 2 uger siden, jeg skulle da skifte vandpumpen, men den blev stjålet, før jeg havde sat den nye pumpe i, der var ingen kilerem på. den blev fundet 2 timer efter den var væk. heldigt... Jeg er nu meget bekymret over om der måske er blevet ødelagt noget i motoren. evt. toppakning.. Derfor min bekymring om olien......
Tak...

Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.

Annonce
hvis den ikke bruger ret meget olie vil jeg ikke være bange for at toppakningen er røget , det er sikkert bare gammel oliefilm fra den var i stykker sidst

finder du ikke lige fejlen , kan du som en nødløsning lave fast strøm til blæseren så den køre hele tiden , så kan du bruge bilen uden at den koger , men det er KUN en nødløsning til du finder fejlen

Det har jeg tænkt på, jeg har det bare bedst hvis jeg ved hvad der er galt. jeg søger videre......

tak...


Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.

Er du sikker på at den reelt bliver så varm, som instrumentet viser?
Prøv at stikke et passende termometer ned i kølevandet.
Det er før set, at en varmeføler og instrument viser helt hen i vejret.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Ja den bliver varm. den står i tomgang ca. 35 min. før den bliver varm.

Jeg forstår bare ikke hvorfor den ikke blæser???

Tak.


Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.


Jeg kan ikke gennemskue problematikken.

Bliver motoren kun for varm, når bilen holder i tomgang længe?
Hvis det er tilfældet, så er det termostaten/blæseren den er gal med.
Kortslut ledningerne henover el-termostaten og se om blæseren starter. Gør den det er det el-termostaten, den er gal med. Gør den ikke er det ledningsnettet til blæseren.
Letteste løsning er at stoppe motoren, når der ikke køres. Det sparer også en masse benzin (penge og CO2)

Bliver motoren for varm, når bilen kører, så er det køleren (har du kigget den efter for snavs og insekter?), eller dårlig cirkulation i vandet. Sidste kan være både køleren (en stump et eller andet, der ligger og blokerer) eller i motoren.
Skyl køleren/motoren baglæns igennem og se om der kommer noget ud.
Se efter, om der er flow på vandet. Det kan ofte ses i expansionsbeholderen eller ved at tage låget af køleren og kigge med, når motoren er i gang.
Klem den store slange til toppen af køleren og mærk om der er flow igennem. Det kan mærkes i høj tomgang.

Jeg ville ikke være tryg ved min motor, hvis den havde været ude at køre bare en mindre tur uden kilerem. Hvor langt hjemmefra blev bilen fundet? Den kan godt have taget skade i ventiler, stempler etc. En kompressionstest vil sladre om det.

Sidste mulighed jeg kan komme på er, hvad jeg oplevede på min gamle VW Santana 1,8. Den var kildet lidt i tændingen, så den stor 20,5 grader i fortænding i stedet for 17. Det gav en masse sjove hestekræfter (øgede fra 90 til 109 på rullefeldt), men den kørte ret varmt, da den reelt var på kanten til tændingsbanken heletiden.


Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis