ford med kølerproblemer.

Hej.
jeg har en escort fra 93. den har det med at koge. jeg har konstateret at blæseren ikke køre. har testet den og den virker. jeg har lige skiftet termostat og pumpe. har kontroleret sikringer. Er der nogen der kan give min en ide om hvad der kunne være problemet. Jeg har lige skilt alle slanger og rengjort det hele. jeg synes der var lidt olie i termostathuset.
M.V.H.'
Michael

Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.

Hej. jeg har en escort fra 93. den har det med at... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Chr. !
Tak for dit svar. Jeg har prøvet at kortslutte og den virker. jeg har lige bestilt en ny el-termostat.
Den bliver meget varm når jeg køre. jeg tror mit store problem med det er luft..
Der er kun en påfyldningsbeholder. det er en lukket køler, som kun er ca. 6-8 mdr. gammel.  jeg har skyllet hele systemet igennem 8 gange nu, har også gjort det baglæns , men jeg har stadig problemer med luft.? Ang. kørsel uden kilerem. Ja det bekymre også mig meget, der er dog ikke nogle mislyde i motoren, som ikke var der før. Den lyder som om den kunne tåle at få stillet ventiler... Men det kan man ikke på den model iflg. haynes.... Bilen blev fundet 10 km. fra hjemmet...
Tak og M.V.H.
Michael

Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.

Hvis der er lufdt i systemet hele tiden, er det din toppakning, der er smuttet, sikkert som følge af at den har kørt uden rem.
For at være lidt negativ, kan det også skyldes et revnet topstykke. Piller du det af igen, så få det trykprøvet.
Det kan også være forklaringen på, at din køleblæser ikke starter, idet føleren ikke er omsluttet af vand.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm.

Hvis det er toppakningen der er stået af, burde den så ikke bruge olie? jeg har ingen olie forbrug overhovedet.....

Der er heller ikke mere olie i termostathuset efter det er skyllet igennem flere gange....

Tak.....


Hej.

Jeg er ejer af en ford escort 1,8 fra 1993.

Næh, en defekt toppakning behøver ikke føre til olieforbrug. Det kommer an på, hvor defekten ligger.

Prøv at fylde kølesystemet helt op.
Start motoren og kig ned i beholderen og se om der til stadighed kommer luftbobler.
Du skal nok vente med at afgøre tilstanden til der er kommet varme på.
Kommer der ikke umiddelbart noget, skal du igang med grovhederne.
Sæt i højeste gear, samtidig giver du godt med gas, holder vognen hårdt på bremsen og forsøger at koble til med hæl/tå. Gør det ikke alt for længe, idet det er ren voldtægt af koblingen.
Så kommer der store bobler i vandet hvis toppakningen er defekt. Du skal have en hjælper for at kunne se det, eller også skal du afmontere motorhjælmen.
God jagt!

Med venlig hilsen
ktm

 


Det ligner to problemer i samme system. El-thermostaten er det ene, og den skulle blive klaret nu. Husk at lægge noget kølepasta (evt fedt eller andet, der sikre god varmeledning mellem el-thermostaten og godset), så den får samme temperatur som kølevandet, hvis den da ikke sidder ind i vandet. Jeg har, på andre systemer oplevet, at føleren ikke har tilstrækkelig god kontakt til godset.

PÅ et BG Servicecenter kan de lave en "læk-test". Man sætter trykluft på gennem tændrørshullet (med stemplet i top og lukkede ventiler). Så kan man måle om det lækker luft et eller andet sted, og ofte høre hvor det er. Hvis det er pakningen der er blæst, så bør der komme bobler i kølevandet.
Ring evt til dit lokale BG Servicecenter og hør, hvad de siger til sagen. Hvis pakningen er blæst ud, så der er læk til kølekappen, men ikke til en oliekanal, vil den ikke bruge olie.

Det burde ikke være et problem at få al luften ud af kølesystemet ved almindelig påfyldning, så jeg tror KTM er inde på det rigtige.

Kan du se, hvor vandet forsvinder hen. Frostmidlet farver ofte, så du kan se en evt lækage. Kan du intet se, så kan det være vandpumpen. Når motoren er varm kommer der tryk og samtidig kører den og forstøver vandet. Når den bliver kold suger den langs pumpeakslen. Jeg tror dog ikke det er dette der er galt i dit tilfælde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis