Brug trimflabs rigtigt

Er der nogen der kan give mig et lyn-kursus i brugen af trimflabs?
Jeg er godt klar over at det handler om at få båden ud af vandet. Men hvordan bruge man dem ved almindelig sejlads. Jeg har læst at de kan have positiv indflydelse på brændstoføkonomien hvis man bruger dem rigtigt, omvendt hvis de bruges forkert.


Thomas 


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Der er altid godt at have båden ud af vandet, så der ikke er meget modstand.
Men dette er faktisk ikke den primære funktion af trimflaps. Trimflaps bruges ved høj fart til at holde både vandret, så den er mindre påvirket af vinden. Samtidig kan man ophæve en skæv vægtfordeling.

Trimflaps bruges også ved lav fart til at få båden til at plane.

Ved lav fart (14-20 knob), skal vinkelen på trimflaps være stor, og ved høj fart (28-40 knob) skal vinkelen være lille.

Du kan nemt teste hvordan dine trimflaps skal stå, ved at sejle den op til lige før den planer - uden flaps. Dernæst sænkes flapsne så båden begynder at plane. Så sætter du farten ned så den lige kan holde sig planende, og sænker flapsne lidt igen.

Farten skulle komme lidt op, når båden planer, men den kan du nu sænke med at øge vinkelen - derved kommer lavere omdrejninger, men med mere fart end uden flaps. Lave omdrejning = lavt benzinforbrug. Høje omdrejninger = højt benzinforbrug.
Så det det drejer sig om er at have så lave omdrejninger som muligt, ved højest fart.

Den bedste til at finde ud af hvornår din båd sejler bedst, er dig.

Hvis du kan tage DK4 er der i øjeblikket en programserie om speedbåde, teorien bag, samt en masse tips. Der har endnu ikke været noget om trimflaps, så det kommer sikkert i en af de følgende programmer.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis