skiftende vandtempraturen i blandingsbatterierne

Er du nogen som har erfaring med skiftende vandtempratur i blandingsbatterierne.
Vandet kan skifte fra varmt til meget koldt og det modsatte.
Jeg bor i et rækkehus hvor vi har et varmeveksler som er forsynet med et centralanlæg i vores område. Der er ikke andre som har problemet i området.
Vi har en varmeveksleren over den sidder der noget som man kalder et kødben, noget som sørge for at fordele det varme og kolde vand.

Nogen der kan pege på hvor problemet kan være .
Tak.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er sandsynligvis en defekt kontraventil i et termostatisk blandingsbatteri. når kontraventilen er istykker løber det kolde vand over i det varme inde i armaturet og ud i rørene. prøv at afmontere f.eks brusearmaturet og proppe rørene til. eller luk af for det på anden måde hvis muligt. alternativt kan det være en defekt styring i vandvarmeren. har I vandvarmer i hver bolig ?
Hvis det var mig ville jeg:
1. Finde de bl batterier med termostat; altså en åbne-lukke i den ene side og en termostat(varm-kold) i den anden side og afspærre dem, alternativt demontere dem og åbne for dem een af gangen til fejlen kommer. Hvis det er en defekt kontraventil i et termostatisk bl bat vil det kolde vand løbe over i det rør med det varme vand og så har man balladen i hele huset.
2. Det kan osse være en defekt styreventil på veksleren; specielt hvis det er Danfoss' *katastrofe-ventil* avtq. Du kan lave en googlesøgning på avtq og se om det er sådan een fætter du har siddende og hvis det er det kan jeg kun anbefale at få hele lortet skiftet ud til en anden styring eller en anden veksler.
Danfoss er vist holdt op med at tage ansvar for deres fejltagelse med den ventil på samme måde som de kun tager ansvar i 2 år for deres pm-ventil (styreventil på Redan-vekslere) som ofte bliver utæt på midten og som derefter koster 15-1700 kr i indkøb + montering.
Skriv gerne igen hvis der er mere knas :-)
Styreventil som du nævner har den form som et kødben?, der sidder en tings ovenover varmveksleren hvor der er 2 indløb fra varmeveksleren og 2 ud ud igen til forsyning af huset.

Det er en Redan varmveksler, jeg ved ikke hvem som forhandler med disse idag.
Muligvis kunne de svare på hvordan ovnnævnte problem kunne løses.
Så fandt ud af hvad denne såkaldte kødben hedder, PM regulator :-).

Er det en man kan rense eller skal den skiftes hvis der er problemer.
Er den du nævnte tidligere i tråden til en pris på 16-1700 kr.

jeg tror det er en defekt kontraventil umiddelbart :-)
I blandinsbatterierne, de er som nævnt alle udskifte for ca. 1 år siden.

Endvidere er der større problem i stuen end på første etage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis