EL, lysdæmper med korspondance

Hej Min elektrikker siger jeg skal købe en lysdæmper med korspondance, da der skal være 2 kontakter hvor vi kan tænde, dog behøver vi kun 1 lysdæmper. Nu har jeg kigget på Greenline men kan ikke rigtig finde en, håber der er en venlig sjæl herinde :-)som vil hjælpe. MVH Flemming
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge en Fuga touch lysdæmper, så du kan kippe og dæmpe fra en 1 polet afbryder med fjeder.?
Men hvorfor får du ikke bare ham til at købe den, hvis du er i tvivl ? :)
Du kan også købe en lELTAKO ys dæmper, til montering i PL dåsen (lampeudtag) som har samme funktion (kip og dæmp)

 Mvh Christian / Elektriker

Hej Flemming

Jeg har løst samme problem, ved at anvende en skydelysdæmper med korrespondance fra LK og en almindelig afbryder, hvor der er isat en fjeder, så den tipper tilbage.
På den måde, kan jeg kun indstille lysstyrken på lysdæmperen og kontakten kan kun tænde og slukke. Det virker fint for mig.

Det er stort set samme måde som Christian beskriver, bare med en anden type lysdæmper :o)

Om der findes andre metoder, hvor man kan dæmpe på begge kontakter ved jeg ikke.

Mvh. Martin
Du kan jo også købe en IHC Wireless universal lysdæmper med 2 wireless kontakter. Så vil du kunne koble dem sammen, men det er selvfølgelig en dyrere løsning end en kablet.
Hvis du har plads i indmuringsdåsen/forfra dåsen, eller hvad du vil sætte din kontakter er og tryk i, vil jeg anbefale en LK touch dæmper eller LK skydedæmper som Martin snakker om. det kræver at du har 1 modul fri til dæmperen, da både touch dæmperen og skyde dæmperen fylder 1 modul.
Det andet sted hvor den skal korrespondere kan du nøjes med ½ modul (via en krone afbryder eller dobbelt korrespondance afbryder) da begge dæmpere kan "kippe" eller korrespondere ved 1pol tryk med fjeder. (du kan selvfølgelig også bare bruge en hel 1moduls 1pol afbryder)
Hvis der i begge ender kun er plads til en ½ modul afbryder, bør du kigge efter ELTAKO's lysdæmper til montering i PL (loftdåsen) dem har jeg brugt en del steder, hvor der ikke var pldas til bruge 1 helt modul til lysdæmperen, men kun ½ modul.
Alle tre typer lysdæmper bruger jo en kip funktion til at korrespondere ved, dvs du kan uden problemer, få den til at tænde/slukke/dæmpe fra mere end 2 steder, 3, 4 eller 4 - du skal bare have en fase og en tændledning med.

LK touch dæmper (den ny model, lad være med at købe den gamle, hvis du falder over sådan en)
http://www.greenline.dk/asp/order1main.asp?ugroup=2261

LK Skydedæmper
http://www.greenline.dk/asp/order1main.asp?ugroup=2257
(Vær opmærksom på der findes 2 udgaver af dæmperen, en til elektronisk trafo og en til jernkerne)

ELTAKO dæmperen (som jeg synes er vildt smart - til montering i PL dåse, kan også fåes til tavle montering)
http://www.tilboligen.dk/eltako-lysdaemper-multi-u-n-500-w-230-v-71678-198.htm

Håber det er til at forstå :)

 Mvh Christian / Elektriker

tak for alle jeres gode råd, jeg er jo ikke elektrikker, men derfor forstår jeg noget af det i skriver I morgen kommer elektrikkeren, og så må vi se om jeg købte den rigtige. Uha det bliver rart at få det nye køkken færdig. MVH flemming
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis