Genbrug af transducer for lod og log ??

Hej med jer alle

Jeg har haft indbrud i min båd og der er min GPS og fishfinder blevet smadret.
Min GPS var en Furuno GP30 og her er modtager og kabel endnu indtakt. Da GPS'en er monteret i et hul i skottet er det lidt oplagt at vælge en Furuno GP 32, den passer i det samme hul !!

Er der andre oplagte og "bedre" GPS'ere på markedet som jeg måske har overset ??

Jeg havde en JRC FF10 Fishfinder. Den er vist normalt monteret med en hæk transducer men jeg har fået min leveret med 2 transducere, en log og en log, der er ø50 mm og skroggennemførte modeller.

De er intakte sammen med ledningsnettet. Og derfor vil jeg selvfølgeligt gerne anvende disse igen. Jeg mener at de ligner Raymarine's transducere meget, rigtig meget og et eller andet siger mig at dette firma tidligere havde et andet navn Autohelm ??

For transducerne var leveret af et andet firma end fishfinderen. På sin vis vil jeg helst have et rigtigt lod og en rigtig log. Jeg savnede nogle funktioner i det andet system, og brugte aldrig rigtigt fiske delen.
Så mine krav er at man skal kunne se dybden og at der er alarmer for lavt og for dybt vand. Man skal kunne se den sejlede distance, totalt og med trip, uden at den nulstille når apparatet slukkes. så der er tale om forholdsvis små krav kan man vel sige. Lidt mere sjov er også OK men ikke noget krav.
Jeg har desuden en Navico selvstyrer og den er jeg glad for og bruger en del. Hvordan er mulighederne med at slutte den sammen med de forskellige GPS'ere ??

Er der andre oplagte bud på en GPS'er, pris / kvalitet/ bruger venlighed ??

Kan jeg genanvende mine transducere og samtidigt få et godt sæt instrumenter for lod/log siden ?? Og hvilke fabrikater ??

Eller har du andre anbefalinger ??

Venligst Njord smile

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord,

Jeg har desværre ikke noget kvalificeret svar på dit spørgsmål, men kom til at tænke på, at hvis du kobler en GPS sammen med din selvstyrer og vælger en meget beskeden sejlføring, behøver du jo faktisk ikke selv at være i båden... smile

Det kunne jo løse mit problem med ikke at få tid til at sejle - så kunne den bare sejle sin egen sø smile

Beklager mit useriøse indlæg... wink

Claus H. Andersen www.granada24.dk

Med venlig hilsen

Claus Holm
Efter lidt eftersøgning og rundringning er jeg kommetfrem til at JRC ikke længere laver "amatør" udstyr og at svingeren/transduceren for ekkolodet er en 200Khz model, altså en rimelig standard vare.
Og jeg er sikker på at begge transducere var/er fra Autohelm.

Så nu går jagten på at finde noget grej med god ydelse og lav pris !!

Kender du noget der er anbefalelses værdigt, så skriv om dine erfaringer..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Njord -> jeg har selv lige gjort et efter sigende godt køb.
Holbæk bådcenter,der kan du ringe og få dem til, at sende div.varer og du har dem dagen efter.
De havde et kanontilbud på en EAGLE JOURNEY GPS, hvor du frit kan vælge kort indlagt for rundt om Bornholm,Sjælland, eller Fyn.

Pris før:7000,-
Pris nu :3000,-

Dertil har jeg et spørgsmål, som du måske kan svare på.

Det strømførende kabel, som sættes ind bagi GPS´en, er med 4 tynde ledninger,-en rød til + & en sort til -,.....men der er også en lille hvid ledning & en grøn og på dem står der reciever (modtager) & transmit (sender),-der mangler blot en forklaring på, hvor de skal hen, men de skal måske ikke bruges, når det ikke står der ?

Venligst Johnny.

Mvh
Selvbyggeren
Tak for tilliden !!

Jeg er ikke sikker på hvad dine ledninger er til. Men jeg tror at det er noget med NMEA forbindelse !! Altså en kommunikation mellem flere instrumenter og fx selvstyrer osv.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej Johnny

Jeg har fundet manualen på nettet i PDF format og på side 9 skriver de moget om ledningern.

Og igen på side 55 og frem her skriver de om opsætningen af NMEA signalerne.

Se linket http://www.eaglegps.com/Downloads/Manuals/Files/stajorny.pdf

Venligst Njord

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 16-04-2003).]

MVH Njord
Annonce
Njord-> jeg har fundet ud af, hvad den grønne & hvide ledning er til,-nemlig ekstraudstyr.

Ellers tak for din grundighed & hjælp.

Min Lowrance Eagle kortplotter er nu monteret og jeg er dybt overrasket vedr.funktion.Den er bestemt anbefalelsesværdig, til de penge.

Venligst Johnny V.

Mvh
Selvbyggeren
OK
Men har den ikke kun mulighed for ganske få waypoints og hvor mange ruter kan man lægge ind ??

Kan man fange de bøjer der er i søkortet ??

Men ja NMEA er til ekstraudstyr !!

Vi bliver jo let fristede !!
Eller er det kun fruen i en tøjbutik...

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg har dårligt lært, at bruge den endnu,-men lidt har jeg da leget med den.

Der er plads til 1500 waypoints og en hulens masse andet, som jeg slet ikke har haft tid til at se på, da jeg har monteret A-mast og andet på min kutter.

Men trolling fiskerne bruger meget denne model, som jo er sat ned fra kr.7000,- til kr.3000,- så den kan vel ikke være helt ved siden af.

Johnny V.

Mvh
Selvbyggeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis