Motor, over eller under vandet?

Hej. Har en lille speedbåd med 40hk mercury påhængsmotor. Kom til at tænke på, hvad der er bedst at gøre med motoren når man ikke sejler og båden ligger i havnen. Er det at løfte motoren op, så den er fri af vandet, eller kan man bare lade den være i vandet uden det betyder noget? Ville umidelbart selv mene det er bedst at løfte den op, men hvad så med det vand der er i benet? Det kan jo ikke løbe ud så.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må være en smags sag. Men vis du køre den op og lige lader den gå i 15 - 20 sek så skulle benet være tømt men på sigt vil det koste dig en impeller. Det synes jeg er billigt slåppet frem for en ny motor.

Men der skal nok komme mange andre og bedere svar.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Den skal op, af 2 væsenlige grunde.
Hvis du ikke sejler i et stykke tid vil du opleve at der vokser alger og ruer på det stykke der er nede i vandet.
Jeg har oplevet at en snegl fandt på at det var et godt sted at vokse sig stor og på den måde stoppe for vandets vej op til motoren.

I de 10 år jeg har haft en, god nok kun 5 hk, Mariner har jeg altid løftet den op af vandet og har aldrig skiftet impreller.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Men har du så også ladet den køre lidt tid efter den er løftet op for at få vandet ud af benet? Eller er det lige meget om der er vand i benet?
jamen jeg er da overbevist om at det vand der skal løbe ud løber ud af sig selv.... de er jo lavet til at vippe op når de ikke bruges.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Når den stoppes løber det meste vand ned i benet, og står så i vandlinien. når den vippes løber det sidste ud. Ellers skal i jo også slæbe 5-10 Liter(kg) vand med op i bilen når i skal have dem hjem efter sæsonen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Motoren kan jo bare vippes ned når båden er på traileren efter sæsonen. Så vandet kan få lov at løbe ud.
Vip motoren op, når den ikke bruges. Så løber vandet af. Regnen klarer så afvaskningen udenpå. Problemet er størst i sejlbåde, hvor motoren ofte bliver brugt for lidt, så den tærer inden den er slidt op. Lad den køre ind i mellem, når det ikke generer de andre i havnen, så binder saltet ikke så meget. Sidst på sessonen tager du motoren til en reparatør, hvis du ikke kan eller vil selv, som skyller den igennem med ferskvand og konserveringsmiddel. På den måde forlænges levetiden.

Mvh

Hans
Hvis du vipper den op,kan du jo passendene undlade anoderne,for de virker kun under vand. René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis