Utæt træbåd !!!

Hej !!
For 2 år siden købte jeg sammen med min far en Nordisk Folkebåd fra ´58.
Sidste vinter havde vi så alt maling af den, og den fik den helt store tur, slavisk fulgt efter Hempels den lille...
Desværer har vi hele sommeren døjet med, at den tager temmelig meget vand ind.

Er der nogen der ved hvordan man effektivt stopper et sådanne problem.

------------------
Ciao Th.

Ciao Th.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen i klubben! Nå, det er da til at ordne/få ordnet. Hvis den tager meget vand ind igennem hele sæsonen, så er det nu du skal have fat på en bådebygger, der har lært at kalfatre. Han banker en bomuldstråd ind, og så kan du prime ( første gang fortyndet)og bundmale bagefter. Grunden til at du skal have en bådebygger eller en anden der har lært at kalfatre, er den simple, at du risikerer at få for meget banket ind, og så vil du få presset bordene fra hinanden når træet "trønner".

Hvis du vil satse på den hurtige og (måske)billigere løsning, så brug "Proof 10". Det fås i patroner, og så er det jo bare at gå igang - køb en "professionel" pistol!!

Når båden sættes i, så skal du have savsmuld i vandet, det hjælper også med til at tætne.

God arbejdslyst

GN

Gert Nøjsen

Hvis du vælger den "billige" løsning, det har jeg set flere træfagfolk gøre, så den løsninge er efter min mening OK bare man anvender den rette fleksible fuge - en der ikke tører ind da træet arbejder med forskellene i fugt indhold året igennem. Check grundigt hvad den rette fuge masse er for een.
Det med pistolen kan jeg kraftigt anbefale at bruge een af god kvalitet - en rigtig håndværker model koster nemt flere hundrede kroner. Men du kan fåe en luft drevet model til ca 150 kr. i forskellige byggemarkeder. Jeg har bruigt een til at lægge gummifuge i et helt badeværelse og her var det ment at lægge en ensartet fuge da trykket er konstant og specielt hvis dun spids er klippet meget tyndt er der besværligt med en håndbetjent udgave. Men det kræver at du har en lille kompressor ellers lån en af naboen ??

En klinkbygget båd bør vel være tæt uden at der kalfatres. Hvad er dine bord samlet med´?? er det kobber søm eller er det stål søm. De kan ruste så ber bliver utæthedder mellem bordene...

Jeg har engang sejlet med et skib fra 1880 - og på hende blev ALLE naglerne skiftet ud med rustfaste skruer og møtrikker samt spændeskiver ?? et kænpe arbejde men det var den eneste løsning hvis hun skulle redes ???

God arbejdslyst..

Njord

MVH Njord
Hej
Hvis båden tager vand ind under sejlads behøver det ikke at skyldes utætheder mellem bordene. (Man det kan sagtens være sådan).
Nn anden mulighed er nemlig, at der er utætheder, hvor et bord er samlet med en laske. Her sker det tit, at der opstår slæk. Tjek derfor de steder, hvor der er samlinger i bordene.
Ellers vil det være en god ide at stramme alle nitterne. Det kræver to mand, men er i øvrigt ikke nogen indviklet opgave. Og det skal gøres inden der bankes tætning ind mellem bordene.
Jeg kan varmt anbefale den svenske side "Träbåtsakuten", som har mange meget gode råd om problemer som disse. Sidens adresse er http://www.trabatsakuten.nu/
Venlig hilsen
Simon Hansen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af simon hansen 2 (den 20-12-2001).]
kære træbådsejer,
du har fået et par rigtigt gode råd, de er alle vandtætte og rigtigt gode. der er blot én ting der skal fokus på, nemlig bådens grundlæggende sødygtighed. er båden utæt på grund af vanddrukne bord, eller er nitterne rustne og knækkede. for din egen skyld, så betal en bådbygger et par timer for at gå hele bunden efter, og tag konsekvenserne af hans anstrengelser. når du har en stærk og sund bund og båd, har du dobbelt glæde af træbåden. jeg har selv gjort det her, det kostede - men i dag har vi en veteranbåd med helt ny bund, en fantastisk glæde, som holder i mange mange år.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også