Byggeregler vedr. gipslag

Hejsa

Vi er ved at bygge ny overetage, og kan ikke lige finde ud af om der skal et eller to lag gips på lofter og vægge. Selv de forskellige tømrer vi kender har forskellige svar.
Håber der er nogen som kan hjælpe her
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det bare er almindeligt beboelse, er 1 lag fint.. Mener kun det er når der er brandmyndigheder inde over, at det kan blive nødvendigt med 2 lag.

Har sågar været med til at lave 3-lags gips et sted..
Jeg vil til enhver tid anbefale minimum 2 lag, hvert lag monteret forskudt. Det giver et par fordele, nemlig mulighed for pænere slutresultat og stærkere væg at montere ting i. Gyproc anbefaler det også. Tag et kig i denne her "gipsplade manual": Hvor går grænsen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det kommer vel an på hvor gipsen skal sidde. Er der tale om skråvægge, etageadskillelse eller? Hvis der er tale om etageadskillelse skal der helt klart være 2 lag for at brandsikringen er som påkrævet. Ellers er et lag nok. På vægge skal der altid to lag. Det er ved lofter det kan være forskelligt. Er helt enig i at 2 lag gør det lettere at hænge ting op - men hvis det er skråvægge ....så hænger man vel ikke alverden op der
Skrevet af boso den 16-06-2009 18:03
 Er helt enig i at 2 lag gør det lettere at hænge ting op - men hvis det er skråvægge ....så hænger man vel ikke alverden op der

Jo. Man hænger gips lag nr. 2 op!

Efter at have prøvet (og levet med) både 1 lag og 2 lag, vil jeg altid fremover benytte 2 lag gips. Alle steder. Det koster ikke alverden og er meget mere stabilt. Risikoen for at samlinger flækker i loftet, er meget mindre, når man fx. efterfølgende roder rundt på loftet under taget. Det er blot min erfaring efter at jeg efterisolerede og monterede spots og el på loftet. Det krævede en hel del rumsteren rundt deroppe, og det holdt mit et-lags gipsloft altså ikke til, selvom det var monteret og spartlet efter reglerne. Og forskallingen var efterspændt.

he he kan da snildt følge dig hvis man skal ligge og rodde rundt på loftet - men det er vel heller ikke meningen? har selv sat et lag på hjemme og det fungerer fint - selv under nyligt afsluttet tagrenovering har der ikke været noget at se så du må få lært at begå dig på loftet.....LOL På arbejde bruger vi altid kun et lag til lofter såfremt der ikke er flere etager. Resultatet er det samme, prisen er lavere for kunden og alle er tilfredse ...og slutteligt - jeg ved ikke noget værre end at sætte 2. lag op - gud fader hvor er det bare utilfredsstillende arbejde ;-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der er ingen krav om 2 lag, 2 lag kan dog med fordel benytte hvor væggen/loftet er udsat, eller skal bære mere ved opsætning med plugs.

helt enig med Metrik ........... kun 2 lag gips er godt nok ..........

1 lag er for simpelt og hvis du skal have proff maler til at arbejde på væggene får du absolut ingen garanti på arbejdet ........


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også